ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

Θεματική ενότητα: Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση

Διδάσκων: Λέανδρος Περιβολαρόπουλος

 

 

1η ΓΡΑΠΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

 

Μέλιος Νικόλαος

 

 

 

 

 

 

 

 

ΑΘΗΝΑ 2000

 

 

 

ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΟ ΕΝΤΥΠΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΓΡΑΠΤΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ

 

 

ΟΝΟΜΑ:

Νικόλαος

ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

ΕΠΩΝΥΜΟ:

Μέλιος

 

ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ:

 

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

ΟΔΟΣ/ΑΡΙΘΜΟΣ:

Κομοτινής 127

Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση

ΠΕΡΙΟΧΗ:

Καμίνια

ΚΩΔΙΚΟΣ ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

ΠΟΛΗ:

Πειραιάς

ΕΚΠ 81

ΤΑΧ. ΚΩΔΙΚΑΣ:

185.41

ΑΥΞΩΝ ΑΡΙΘΜΟΣ ΓΡΑΠΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΝΟΜΟΣ:

Πειραιά

1

ΤΗΛΕΦΩΝΟ:

48.31.631

ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΕΤΟΣ

FAX:

48.31.631

2000-2001

E-MAIL:

melios@aurora.eexi.gr

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

   

13.06.2000

 

 

 

 

ΘΕΜΑ1ο:

“Επισημάνετε και αναλύστε τις ομοιότητες και τις διαφορές ενός τριτοβάθμιου ιδρύματος ανοικτής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, όπως είναι το Ε.Α.Π., σε σχέση με κάποιο άλλο Ελληνικό τριτοβάθμιο εκπαιδευτικό ίδρυμα”

 

 

Α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Για τις ανάγκες της παρούσας εργασίας θα επιχειρηθεί μία παράλληλη σύγκριση των δομών και των λειτουργιών ανάμεσα στο Ε.Α.Π. και στο Οικονομικό Τμήμα της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Επισημαίνεται ότι η συγκριτική αυτή ανάλυση θα στηριχθεί σε ότι αφορά τη λειτουργία του Οικονομικού Τμήματος στα δεδομένα της περιόδου 1981-1985 για την οποία ο συντάκτης της εργασίας έχει ίδια και πλήρη άποψη. Η συγκριτική αυτή ανάλυση δεν θα επεκταθεί σε μεταγενέστερη περίοδο εξαιτίας των σημαντικών αλλαγών που, από τότε έως σήμερα, έχουν επέλθει στο εκπαιδευτικό μας σύστημα και σχετίζονται τόσο με τη διαδικασία επιλογής των μαθητών για την εισαγωγή τους στα Α.Ε.Ι. όσο και με την πλήρη, σε ορισμένες τουλάχιστον περιπτώσεις, αναδιάρθρωση της εσωτερικής λειτουργίας των τμημάτων των Α.Ε.Ι. της χώρας.

 

Β. ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΩΝ Α.Ε.Ι. & ΑΚΑΜΨΙΕΣ ΤΟΥ (1980-2000)

Σε μία χώρα, όπως η Ελλάδα, με συχνές και σημαντικές πολιτικές και κοινωνικοοικονομικές αλλαγές το εκπαιδευτικό σύστημα υφίσταται και αυτό σημαντικές μεταπτώσεις που άλλοτε οδηγούν σε κινήσεις προς τα εμπρός, άλλοτε σε οπισθοδρομήσεις και άλλοτε σε απότομες αλλά καινοτόμες ανακατατάξεις.

Στη χώρα μας, μετά τη σκοτεινή περίοδο της δικτατορίας (1967-1974) το πολιτικό μας σύστημα υιοθέτησε μία σταθερή και ανοικτή δημοκρατία. Στο πλαίσιο αυτό προχώρησε άλλοτε σταδιακά και άλλοτε απότομα σε θεσμικές παρεμβάσεις σε όλα τα επίπεδα σπουδών. Οι παρεμβάσεις εστιάστηκαν κυρίως στα ακόλουθα ζητήματα:

  1. Αναδιάρθρωση και εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού προγράμματος σπουδών και των εκπαιδευτικών εγχειριδίων.
  2. Αναδιάρθρωση του συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευόμενων
  3. Αναδιάρθρωση και επέκταση των σταδίων υποχρεωτικής εκπαίδευσης
  4. Αναδιάρθρωση του συστήματος επιλογής για τα Α.Ε.Ι.
  5. Αναδιοργάνωση των Α.Ε.Ι. και ίδρυση πληθώρας νέων περιφερειακών πανεπιστημιακών σχολών και άνοιγμα νέων καινοτόμων πανεπιστημιακών κατευθύνσεων.

Στο πλαίσιο αυτό διατηρήθηκαν στο επίπεδο της ανώτατης εκπαίδευσης αρκετές από τις σταθερές που υπήρχαν και πριν από την περίοδο της δικτατορίας. Ενδεικτικά αναφέρονται:

  1. Η υποχρεωτικότητα της παροχής δωρεάν παιδείας στα Α.Ε.Ι.
  2. Η σταθερά του “ενός και μόνου” πανεπιστημιακού εγχειριδίου
  3. Η σταθερά των εθνικών εξετάσεων και του περιορισμένου αριθμού εισακτέων στα Α.Ε.Ι. με όλες τις τροποποιημένες μορφές που αυτή έλαβε κατά περιόδους.

Σε όλες τις έως σήμερα νομοθετικές βελτιώσεις του εκπαιδευτικού μας συστήματος και, παρά το γεγονός ότι όλες σχεδόν στηρίχθηκαν στην μεταφορά, την προσαρμογή ή και αντιγραφή ξένων προτύπων, κυρίως ευρωπαϊκών, δεν είχε ληφθεί σοβαρά ή και καθόλου υπόψη η πιθανότητα δημιουργίας και στη χώρα μας Ελεύθερου Ανοικτού Πανεπιστημίου θεσμού που είχε ήδη μεγάλη ιστορία τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο. Ενός θεσμού που θα μπορούσε, πιθανόν, να αποσυμφορήσει πολύ νωρίτερα τα κοινωνικά, πολιτικά και οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπιζε στον τομέα της εκπαίδευσης η χώρα μας. Πολιτικά προβλήματα σχετιζόμενα με τη μη αποδοχή του πολιτικού κόστους ενός εκ βάθρων εκσυγχρονισμού του εκπαιδευτικού μας συστήματος, κοινωνικά με τη δημιουργία αποκλεισμών για μεγάλες ομάδες ατόμων από τη δυνατότητα ισότιμης συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής για τα Α.Ε.Ι. και οικονομικά με την ανάπτυξη της παραπαιδείας, με την οικονομική εξαθλίωση οικογενειών που επέλεξαν της εξαγωγή των παιδιών τους σε κάθε κατηγορίας πανεπιστήμια είτε της δυτικής Ευρώπης είτε παλαιότερα της "ανατολικής" που ισοδυναμούσε και με μία σημαντική συναλλαγματική αιμορραγία της χώρας.

Το θεσμό των Ανοικτών Πανεπιστημίων τον ανακάλυψε μόλις πρόσφατα η Ελληνική Πολιτεία θεσπίζοντας το Ε.Α.Π. με τον ιδρυτικό του νόμο. Παρόλα αυτά το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα σ΄ ότι αφορά τα Α.Ε.Ι. εξακολουθεί να στηρίζεται αποκλειστικά σχεδόν στα "παραδοσιακού τύπου" ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Η ένταξη του Ε.Α.Π. στην ελληνική κοινωνία είναι προφανώς θέμα χρόνου. Η ένταξή του όμως στη συνείδηση του έλληνα πολίτη ως ισότιμου πανεπιστημιακού ιδρύματος προφανώς συναρτάται τόσο με την ποιότητα των σπουδών που θα προσφέρει σταδιακά όσο και με την αποδοχή των αποφοίτων του από την ελεύθερη και πραγματική αγορά εργασίας. Τα όποια αξιολογικά συμπεράσματα που θα έρθουν με την πάροδο του χρόνο θα το οδηγήσουν στη φάση της άνδρωσης, της ολοκλήρωσης και της αποδοχής του.

 

Γ. ΤΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΝΟΜΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ

Γ.1. Η διαδικασία επιλογής-εισαγωγής

Το τμήμα αυτό αποτελεί ένα τυπικό παράδειγμα ενός ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος "παραδοσιακού τύπου" στη χώρα μας. Η εισαγωγή σ΄ αυτό ήταν εφικτή μόνο μέσω της εθνικής διαδικασίας επιλογής παλαιότερα εθνικών εξετάσεων κατά σχολές και τμήματα, αργότερα μέσω των Πανελληνίων Εξετάσεων ασχέτως σχολών και τμημάτων και πρόσφατα μέσω των Πανελληνίων Εξετάσεων με βάση του κύκλους σπουδών. Η διαδικασία επιλογής σ΄ όλες αυτές τις μορφές στηρίζονταν πάντοτε στις ακόλουθες σταθερές:

  1. Την απουσία επαγγελματικού προσανατολισμού που οδηγούσε αναγκαστικά απλά και μόνο στην προσπάθεια εισαγωγής μέσω της επιλογής της σχολής από τον υποψήφιο με αποκλειστικό κριτήριο το γεγονός ότι θα απαιτούσε λιγότερο υψηλή βαθμολογία στις εξετάσεις. Άμεσο αποτέλεσμα: Σημαντικός αριθμός των επιτυχόντων βρισκόταν στη σχολή χωρίς να το επιθυμεί ουσιαστικά ή απλά αποδεχόμενος μία επιτυχία αδιάφορη και στοχεύοντας στον επαναπροσδιορισμό των στόχων του την επόμενη χρονιά επιλέγοντας νέες εξετάσεις για άλλη σχολή.
  2. Την προκήρυξη δεδομένου αριθμού εισακτέων που αύξανε τον ανταγωνισμό αδικαιολόγητα και πολλές φορές συγκυριακά.
  3. Την επακόλουθη υποχρεωτική εφαρμογή εξεταστικής διαδικασίας για την επιλογή των όποιων φοιτητών γεγονός που απέκλειε όσους θα ήθελαν να παρακολουθήσουν αυτές τις σπουδές και ή δεν εισάγονταν πουθενά ή βρίσκονταν κατά τύχη σε άλλη κατεύθυνση.
  4. Την αντίληψη ότι προαπαιτούμενο για την εισαγωγή στα Α.Ε.Ι. ήταν η δυνατότητα επίτευξης υψηλών βαθμών κατά τις εισαγωγικές εξετάσεις και κατά την γυμνασιακή και λυκειακή εκπαίδευση.
  5. Την αντίληψη ότι φοιτητές μπορούν να γίνουν αποκλειστικά τα νέα άτομα που αποφοιτούν από το βασικό κύκλο σπουδών και ή εισέρχονται στα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. ή απορροφούνται στην αγορά εργασίας. Δεν υπήρχε η δυνατότητα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας που είχαν στο παρελθόν αποφοιτήσει να ενταχθούν στη διαδικασία εισαγωγικών εξετάσεων εφόσον το επιθυμούσαν πολύ αργότερα.

Γ.2. Η οργανωτική δομή και η λειτουργία

Η οργανωτική δομή του τμήματος, αρκετά άκαμπτη αρχικά, μόλις την τελευταία δεκαετία άρχισε να αποκτά προσαρμοστικότητα στις νέες κοινωνικές συνθήκες και στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας. Επρόκειτο παλαιότερα για μία οργανωτική λειτουργία προσαρμοσμένη κυρίως στις απαιτήσεις και τις επιλογές των διδασκόντων παρά στις ανάγκες των φοιτητών.

Επρόκειτο για μία πολυπρόσωπη αλλά ουσιαστικά απρόσωπη και ψυχρή εκπαιδευτική διαδικασία. Βασικά χαρακτηριστικά της ήταν τα ακόλουθα:

  1. Η εξάρτηση του συνόλου της εκπαιδευτικής διαδικασίας από τον διδάσκοντα. Η προσωπική του διδακτική ικανότητα χαρακτήριζε και την επιτυχία ή αποτυχία του μαθήματος καθώς αντανακλώνταν στο περιεχόμενο του εκπαιδευτικού συγγράμματος, των σημειώσεων και στην πρόσδεση των φοιτητών στις προφορικές του παραδόσεις. Αυτό δεν επέτρεπε τη φυσική παρουσία και συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία σημαντικών ομάδων φοιτητών όπως οι εργαζόμενοι, οι έχοντες κινητικά προβλήματα, οι κατοικούντες εκτός Αθηνών, κλπ. Συγχρόνως δεν επέτρεπε στους φοιτητές να διαθέτουν παράλληλη απασχόληση και να αποκτούν εργασιακή εμπειρία. Οι ελάχιστες θετικές παρουσίες είχαν πάντοτε σημαντική συμβολή μέσα από την ανάπτυξη διαλόγου και ηθικών και εκπαιδευτικών κινήτρων προς τους φοιτητές, περιπτώσεις που ήταν ικανές να καλύψουν ή και να στηρίξουν και τους φοιτητές που παρακολουθούσαν ελλειπτικά.
  2. Η φυσική παρουσία των φοιτητών ήταν σχεδόν απαραίτητη για την απορρόφηση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Εκφυλίστηκε όμως σε τυπική καθώς το σύνολο του εκπαιδευτικού υλικού "μοναδικό βιβλίο" ενδυνάμωσε την αδιαφορία και επέτεινε τον "παπαγαλισμό" που ήταν κατάλοιπο της μέσης εκπαίδευσης. Ως αντίδοτο στη "νόσο των άδειων εδράνων", χωρίς μελέτη, ήρθε σιγά-σιγά ή υπαγόρευση επιπλέον σημειώσεων ή η μη πρόταση εκπαιδευτικού εγχειριδίου που στόχο είχε να αναγκάσει τον φοιτητή να επιστρέψει στις αίθουσες των πανεπιστημίων. Το εγχείρημα αυτό επεκτάθηκε πρόσφατα με την επιβολή "δίκην bonus" εκπαιδευτικών εργασιών απαλλακτικών των τελικών προαγωγικών εξετάσεων. Οι εξελίξεις αυτές επανέφεραν, τυπικά αλλά όχι ουσιαστικά, τους φοιτητές στα έδρανα και περιθωριοποίησαν ακόμη περισσότερο εκείνες τις ομάδες που λόγω εργασίας αδυνατούσαν να ακολουθήσουν διαμορφώνοντας σταδιακά φοιτητές "πολλών ταχυτήτων".
  3. Η ανελαστικότητα του προγράμματος σπουδών. Το πρόγραμμα σπουδών δομημένο παλαιότερα με πλήθος υποχρεωτικών μαθημάτων και με μικρό αριθμό μαθημάτων επιλογής δεν επέτρεπε στο φοιτητή την ελεύθερη επιλογή ομάδων μαθημάτων που θα τον οδηγούσαν τελικά στην ολοκλήρωση ενός περισσότερο προσαρμοσμένου στα ενδιαφέροντά του κύκλου σπουδών. Η δομή αυτή ανατράπηκε τα τελευταία χρόνια με την αύξηση των εναλλακτικών μαθημάτων επιλογής χωρίς όμως περιορισμό των υποχρεωτικών μαθημάτων.
  4. Το εκπαιδευτικό υλικό. Ήταν αρχικά, όπως έχουμε προαναφέρει, στηριγμένο στο "ένα και μοναδικό εγχειρίδιο" και αποτελούνταν από παλαιότατες εκδόσεις με μέσο χρόνο παλαιότητας τη 10ετία ή ακόμη και την 20ετία. Επρόκειτο για βιβλία είτε μεταφρασμένα, είτε για συγγράμματα των διδασκόντων. Τα μεταφρασμένα συγγράμματα προερχόμενα από την Αγγλία και τις Η.Π.Α. παρείχαν ένα πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό με ορθή δόμηση, περιεχόμενα, οδηγίες μελέτης, ασκήσεις αυτοβαθμολόγησης και περιλήψεις. Τα εγχώρια συγγράμματα ήταν απολύτως στεγνά, τεχνοκρατικά και αρκετές φορές δυσνόητα και περιληπτικά καθιστώντας απαραίτητη τη φυσική παρουσία φοιτητή και διδάσκοντά αλλά και την μεταξύ τους συχνότατη επικοινωνία. Η δεκαετία του 1990 έφερε, σε ορισμένες περιπτώσεις μεταξύ των οποίων και το Οικονομικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο ελληνικό παραδοσιακό Α.Ε.Ι. για πρώτη φορά την έννοια βιβλιογραφία, εποπτικά μέσα, χρήση Η/Υ, βιβλιοθήκη, εναλλακτικό εγχειρίδιο. Την εξέλιξη αυτή δεν υποδέχθηκαν με θετική στάση οι φοιτητές που είχαν με την πάροδο του χρόνου εθιστεί στην "ασφάλεια" και τη "στατικότητα" ενός εκπαιδευτικού συστήματος που οδηγούσε νομοτελειακά στην παροχή αργά ή γρήγορα ενός τυπικού πτυχίου.
  5. Το εξεταστικό σύστημα και η σχέση του με την εκπαιδευτική διαδικασία. Η εξακολούθηση αξιολόγησης των φοιτητών με τις εξαμηνιαίες και ετήσιες εξεταστικές περιόδους δεν ήταν παρά η φυσική συνέχεια μίας διαδικασίας στην οποία είχαν εθιστεί οι φοιτητές από την σχολική τους πορεία. Η ανυπαρξία άλλων εναλλακτικών μορφών αξιολόγησης και η απουσία διαδικασιών αυτοαξιολόγησης των φοιτητών οδήγησε και αυτή σε σχέση με το μοναδικό εγχειρίδιο και την τυπικότητα των προφορικών παραδόσεων στην έξοδο των φοιτητών από τα έδρανα των Α.Ε.Ι.

Δ. ΤΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ & ΤΟ Ε.Α.Π.:

ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ – ΣΥΓΚΡΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΣΧΕΤΙΣΕΙΣ

Δ.1. Στη διαδικασία επιλογής-εισαγωγής

Η εισαγωγή σε ένα τριτοβάθμιο εκπαιδευτικό ίδρυμα ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης όπως το Ε.Α.Π. δεν συσχετίζεται με την υποχρέωση εισαγωγικών εξετάσεων, με όλες τις αρνητικές επιπτώσεις που αναφέρθηκαν παραπάνω για το Οικονομικό Τμήμα, κατά τις οποίες ο υποψήφιος θα πρέπει να αποδείξει εκ των προτέρων ότι μπορεί να σπουδάσει πριν καν αρχίσει τις σπουδές του και μάλιστα για να εισαχθεί τελικά πιθανότατα όχι στην άμεση επιθυμητή επιλογή του αλλά σε κάποια από ένα ευρύτατο σύνολο επιλογών που καθορίζεται από βαθμοθηρικά και άλλα συγκυριακά κριτήρια.

Η δυνατότητα εισαγωγής σε ένα τριτοβάθμιο Α.Ε.Ι. τύπου Ε.Α.Π. δεν παρέχεται μόνο για την ηλικία 18-20 ετών μέσω των εθνικών ή άλλων εξετάσεων όπως στα παραδοσιακού τύπου Α.Ε.Ι. αλλά παραμένει ανοικτή για όλους όσους το επιθυμούν ανεξάρτητα από ηλικία.

Η επιλογή κάποιου φοιτητή σε ένα πανεπιστήμιο τύπου Ε.Α.Π. του προσδίδει άμεσα τη δυνατότητα να επιλέξει εκείνο τον κύκλο σπουδών που πράγματι επιθυμεί και όχι εκείνον που η βαθμολογία των εισαγωγικών ενός παραδοσιακού Α.Ε.Ι. τον τοποθετεί και πιθανόν να αποτελεί για αυτόν την τελευταία συμβατική του επιλογή. Η διαδικασία αυτή, του άμεσου προσδιορισμού της θεματικής ενότητας που ενδιαφέρει τον φοιτητή του προσδίδει και την καλύτερη δυνατή επαγγελματική ολοκλήρωση προσαρμοσμένη στις δικές του επιλογές.

Δ.2. Στην οργανωτική δομή και η λειτουργία.

Με την οργανωτική του δομή ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα τύπου Ε.Α.Π. ακυρώνει στην πράξη το μονοσήμαντο καθορισμό της μορφωτικής πορείας ενός ανθρώπου από μία μόνο αρχική επιλογή άρρηκτα συνδεδεμένη με το αναγκαστικό και συγκυριακό πολλές φορές αποτέλεσμα των εισαγωγικών εξετάσεων για ένα παραδοσιακού τύπου Α.Ε.Ι.

Συγχρόνως του επιτρέπει το συνεχή επαναπροσδιορισμό των επιλογών του, μέσα από την εναλλαγή θεματικών ενοτήτων, προσδίδοντας στο φοιτητή περισσότερα συγκριτικά πλεονεκτήματα και για την αγορά εργασίας αλλά και για την τελική διαμόρφωση του εκπαιδευτικού του προφίλ όχι μόνο για την απόκτηση προπτυχιακού τύπου πιστοποιητικών αλλά οδηγώντας τον στην απόκτηση πτυχίου, μεταπτυχιακού ακόμη και διδακτορικού τίτλου.

Ένα ίδρυμα τύπου Ε.Α.Π. δεν απαιτεί τη φυσική παρουσία φοιτητή και διδάσκοντα επιτρέποντας σε όλους να παρακολουθούν το εκπαιδευτικό του πρόγραμμα απρόσκοπτα διαθέτοντας και τη δυνατότητα απόκτησης ή διατήρησης της εργασίας τους. Η άμεση απουσία του διδάσκοντος αναπληρώνεται στην περίπτωση αυτή από τα σαφώς περισσότερο κατανοητά, αναλυτικά και ειδικά σχεδιασμένα εγχειρίδια αλλά και από μία νέου, για τα ελληνικά δεδομένα, περιοδική και ουσιαστική επικοινωνία μεταξύ τους που έρχεται να υποκαταστήσει την "καθημερινή" και απρόσωπη επικοινωνία των παραδοσιακών Α.Ε.Ι.

Το εκπαιδευτικό υλικό από τη φύση και το σχεδιασμό του Ε.Α.Π. και των ομοειδών του ιδρυμάτων είναι σαφώς πλουσιότερο, εμπεριέχει σύστημα αυτοβαθμολόγισης και κρίσης, διαθέτει σαφώς καλύτερη μεθοδολογία παροχής των γνώσεων και εμπέδωσής τους, εμπλουτίζεται από παράλληλο οπτικοακουστικό και ηλεκτρονικό υλικό και είναι περισσότερο εύκαμπτο από το αντίστοιχο υλικό των ελληνικών παραδοσιακών Α.Ε.Ι.

Η διαδικασία παρακολούθησης του εκπαιδευτικού προγράμματος του Ε.Α.Π. και των ομοειδών του ιδρυμάτων εμπεριέχει όμως σημαντικές παγίδες καθώς απαιτεί:

 

 

 

 

 

Ε. ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

Στη χώρα μας η εκκίνηση είναι διαφορετική και ετεροχρονισμένη για τα δύο εκπαιδευτικά συστήματα “παραδοσιακό” και “ανοικτό και εξ αποστάσεως”. Διαφορετική και στο χρόνο αλλά και στον τρόπο ένταξης και αποδοχής τους από την ελληνική κοινωνία. Το Ε.Α.Π. υποχρεούται να "τρέχει" για να στεργίωσει και να επεκταθεί ενώ τα “παραδοσιακά” ΑΕΙ οφείλουν να "τρέχουν" για το προφθάσουν και να εκσυγχρονισθούν. Τα κοινά είναι πολλά και οι διαφορές σαφώς περισσότερες. Όμως οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι το Ε.Α.Π. άνοιξε για πρώτη φορά ανοικτά τις πόρτες για μία άλλου τύπου εκπαίδευση στην Ελλάδα κλείνοντας την πόρτα στο παρελθόν με τη φοιτητική μετανάστευση, με τη μία και μόνη λύση (ΑΕΙ ή τίποτε), με τις απόπειρες αυτοκτονίας αποτυχόντων μαθητών και με ένα “παραδοσιακό” πανεπιστήμιο στατικό στη μακρά διάρκεια.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΘΕΜΑ 2ο:

“Προσδιορίστε και αναπτύξτε εκπαιδευτικές ανάγκες του χώρου εργασίας σας

ή της ειδικότητάς σας, οι οποίες δεν καλύπτονται ή καλύπτονται ελλιπώς

με τους παραδοσιακούς-συμβατικούς τρόπους εκπαίδευσης

και διερευνήστε πως αυτές οι ανάγκες μπορούν να καλυφθούν

από ένα ίδρυμα ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης”

 

 

Α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Οι σύγχρονες εξελίξεις στην κοινωνία και την οικονομία σε συνδυασμό με την ταχύτατη ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών έχουν προσδώσει στη αγορά εργασίας μία συνεχώς εντεινόμενη ανταγωνιστικότητα. Η ραγδαία ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνολογίας απαξιώνουν συνεχώς όλο και περισσότερο τις γνώσεις των πτυχιούχων στους διάφορους επιστημονικούς και επαγγελματικούς κλάδους.

Η συνεχής απαξίωση των γνώσεων των επιστημόνων και ο βραδύτατος ρυθμός ανανέωσης του επιστημονικού δυναμικού στο χώρο των επιχειρήσεων έχουν σημαντικές συνέπειες στην παραγωγικότητά τους.

Το πρόβλημα αυτό έρχεται σιγά-σιγά να λύσει η ανάπτυξη των κατάλληλων εκπαιδευτικών θεσμών. Τέτοιοι είναι η συνεχιζόμενη κατάρτιση και δια βίου κατάρτιση και η ανοικτή εκπαίδευση είτε μέσω των Ανοικτών Πανεπιστημίων είτε μέσω άλλων φορέων.

 

Β. Ο ΧΩΡΟΣ ΤΩΝ ΑΡΧΕΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΗΜΕΡΑ

Ο χώρος των αρχείων των ιδιωτικών επιχειρήσεων και των δημόσιων οργανισμών κι φορέων αποτελούσε ως σήμερα ένα αντικείμενο άνευ σημασίας. Η έννοια αρχείο ισοδυναμούσε με την τυχαία αποθήκευση έγγραφου ή κάθε άλλης μορφής υλικού και συνδυάζονταν σχεδόν πάντοτε με τις προβλεπόμενες από τον Κ.Φ.Σ. και τα άλλα νομικά κριτήρια υποχρεωτικές διασώσεις παραστατικών οικονομικού κυρίως χαρακτήρα. Στο επίπεδο της απασχόλησης το αρχείο ήταν συνώνυμο του φύλακα, του κλητήρα ή και του “προβληματικού” υπαλλήλου.

Στην κοινωνία όμως της πληροφορίας η έννοια “αρχείο” σημαίνει διάσωση, διατήρηση, οργάνωση, διαχείριση και αξιοποίηση της πληροφορίας (record management). Πρόκειται πλέον για μία εξειδικευμένη εργασία που απαιτεί σοβαρότατες γνώσεις ιστορίας, οικονομίας, δικαίου, αρχειονομίας και Η/Υ. Πρόκειται για ένα συνδυασμό γνωστικών πεδίων που καμία έως σήμερα πανεπιστημιακή σχολή “παραδοσιακού” τύπου πανεπιστημίου στην Ελλάδα δε διαθέτει.

Τα Τμήματα Βιβλιοθηκονομίας των Τ.Ε.Ι. διδάσκονται ολίγον από αρχειονομία, ολίγον από βιβλιοθηκονομία, ελάχιστα από ιστορία και τίποτε από δίκαιο και Η/Υ. Το Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας του Ιονίου Πανεπιστημίου στην ουσία, μετά από μία μακρά πορεία διοικητικών προβλημάτων υπολειτουργεί περίπου όπως και τα Τ.Ε.Ι. Τα Γενικά Αρχεία του Κράτους υπολειτουργούν με ανειδίκευτο προσωπικό αποσπασμένων από τη μέση εκπαίδευση καθηγητών.

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών οργανώνοντας προγράμματα για την καταγραφή, διάσωση και ανάδειξη αρχείων επιχειρήσεων διαπίστωσε ότι στο χώρο των αρχείων και ιδιαίτερα του ιδιωτικού τομέα υπάρχει σοβαρότατο έλλειμμα εκπαίδευσης σε θέματα αρχείων. Η καταγραφή αυτών των αναγκών μας οδήγησε στα ακόλουθα συμπεράσματα:


  1. Πρόκειται κυρίως για άτομα που έχουν μόνιμη απασχόληση την οποία πρέπει να διατηρήσουν.
  2. Πρόκειται είτε για άτομα με ένα τουλάχιστον πτυχίο Ανώτατου Πανεπιστημιακού Ιδρύματος που θα τα ενδιέφερε άμεσα να εκπαιδευτούν στην αξιοποίηση των αρχειακών συλλογών των επιχειρήσεών τους είτε για άτομα χωρίς κανένα πτυχιακό υπόβαθρο.
  3. Πρόκειται για άτομα που στόχο έχουν την επίτευξη του μέγιστου βαθμού πληροφόρησης εντός των επιχειρήσεων όπου εργάζονται αλλά και το μέγιστο βαθμό κοινωνικής και πολιτιστικής της προβολής.
  4. Για όλο αυτό το σύνολο των ατόμων και των επιχειρήσεων δεν υπάρχει ως αυτή τη στιγμή κανένας φορέας και καμία διαδικασία εκπαίδευσής τους.

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών έχει αναπτύξει μέσω Η/Υ εκπαιδευτικά προγράμματα που καλύπτουν σταδιακά την εν λόγω αγορά παρέχοντας μία διαρκεί στήριξη, εκπαίδευση και ενημέρωση των ενδιαφερομένων.

Ένα ανοικτό πρόγραμμα εκπαίδευσης από απόσταση θα μπορούσε να παράσχει πολύπλευρη στήριξη και κάλυψη στις προαναφερθείσες ανάγκες. Άτομα κάθε ηλικίας και άσχετα από την βαθμίδα πανεπιστημιακής τους μόρφωσης θα μπορούσαν άνετα να παρακολουθήσουν Θ.Ε. για την σύγχρονη ιστορία της χώρας μας, για το δίκαιο και για την οικονομία ή τον πολιτισμό.

Η διαδικασία αυτή θα μπορούσε να περιλαμβάνει αναλυτικά εγχειρίδια αρχειονομίας, εγχειρίδια δημοσίων σχέσεων, οικονομίας, μάρκετινγκ και ιστορίας. Θα μπορούσε επίσης να εμπλουτιστεί με πρακτικές on-line πληροφορίες, με οπτικοακουσικό υλικό για τα θέματα των εκκαθαρίσεων των αρχείων, της διαφύλαξης των συσκευασιών των προϊόντων, της ηλεκτρονικής περιγραφής των αρχείων, της ηλεκτρονικής διασύνδεσης μεταξύ των εθνικών αρχείων, κλπ.

Με ένα τέτοιο πλαίσιο λειτουργίας ένας θεσμός ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης θα μπορούσε άμεσα να υποστηρίξει και να εκπαιδεύσει το σύνολο των ελλήνων εργαζομένων σε κρατικά και ιδιωτικά αρχεία προδίδοντάς τους και μία επιπλέον δυνατότητα να επεκταθούν στο μέλλον σε Θ.Ε. άμεσα σχετιζόμενες με τη δημιουργία πολιτιστικών στελεχών. Η προοπτική αυτή θα προσέδιδε στις μεν ιδιωτικές επιχειρήσεις τη δυνατότητα διαφημιστικής και χορηγικής πολιτικής στις δε δημόσιες υπηρεσίες και επιχειρήσεις τη δυνατότητα να αποτελέσουν σταδιακά πόλους πολιτισμικών παρεμβάσεων σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.

Το πείραμα του Ιστορικού Αρχείου του Πανεπιστημίου Αθηνών στο χώρο των επιχειρήσεων έχει πετύχει και αποδώσει πλέον τα πρώτα αποτελέσματα και θεμελιώνει την αναγκαιότητα υλοποίησης ενός τέτοιου σχεδίου.