Όνομα ΜΑΡΙΑ

Επώνυμο ΜΑΥΡΟΓΕΩΡΓΗ

Προσωπικός Αριθμός

Ν 186304

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ

Οδός/Αριθμός ΙΘΑΚΗΣ 25

Περιοχή ΜΟΣΧΑΤΟ

Πόλη ΑΘΗΝΑ

Ταχυδρομικός Κώδικας 18345

Νομός ΑΤΤΙΚΗ

Τηλέφωνο 9419820

Fax

e-mail smavrog@tee.gr

ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

 

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

 

Ανοικτή και εξ αποστάσεως Εκπαίδευση

 

ΚΩΔΙΚΟΣ ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

ΕΚΠ 81

ΑΥΞΩΝ ΑΡΙΘΜΟΣ ΓΡΑΠΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

1

Ακαδημαϊκό έτος

2000-20001

Ημερομηνία Αποστολής

1

3

0

6

0

0

 

 

Ελληνικο Ανοικτο Πανεπιστημιο

 

 

 

 

Εργασία της:

ΜΑΥΡΟΓΙΩΡΓΗ ΜΑΡΙΑΣ

 

 

 

 

 

 

Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση

 

 

 

 

 

 

 

 

Υπεύθυνος Καθηγητής:

Κος ΠΕΡΙΒΟΛΑΡΟΠΟΥΛΟΣ ΛΕΑΝΔΡΟΣ

 

 

 

Ιούνιος, 2000

 

 

 

 

ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

 

 

 

 

 

Επισημάνετε και αναλύσετε τις ομοιότητες και τις διαφορές ενός τριτοβάθμιου ιδρύματος ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, όπως είναι το ΕΑΠ, σε σχέση με κάποιο άλλο Ελληνικό τριτοβάθμιο εκπαιδευτικό ίδρυμα

Προσδιορίστε και αναπτύξτε εκπαιδευτικές ανάγκες του χώρου εργασίας σας ή της ειδικότητας σας, οι οποίες δεν καλύπτονται ή καλύπτονται ελλιπώς με τους παραδοσιακούς-συμβατικούς τρόπους εκπαίδευσης και διερευνήστε πως αυτές οι ανάγκες μπορούν να καλυφθούν από ένα ίδρυμα ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης

 

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

 

 

Η ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι ένα καινούργιο σύστημα που εφαρμόζεται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας μας. Παρουσιάζει αρκετές ομοιότητες με τα παραδοσιακά Α.Ε.Ι. κυρίως, όσον αφορά το νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας του αλλά και το επίπεδο σπουδών που προσφέρει. Έχει όμως σημαντικές διαφορές τόσο στον τρόπο λειτουργίας του όσο και στη δομή του, αλλά και στη μέθοδο διδασκαλίας που ακολουθεί.

Η ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα μπορούσε να επεκταθεί και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και να καλύψει, μερικές από τις εκπαιδευτικές ανάγκες της, που θα εξετάσουμε παρακάτω.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΘΕΜΑ:

Ομοιότητες και διαφορές ενός τριτοβάθμιου ιδρύματος ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε σχέση με κάποιο άλλο τριτοβάθμιο εκπαιδευτικό ίδρυμα.

Η μέθοδος της ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης εισάγει αρκετές καινοτομίες στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Διατηρεί όμως και αρκετά από τα χαρακτηριστικά της παραδοσιακής εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Ομοιότητες των δύο ιδρυμάτων

Το ΕΑΠ, όπως όλα τα ελληνικά πανεπιστήμια, είναι αυτοτελές και αυτοδιοικούμενο ίδρυμα. Λειτουργεί με τη μορφή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου και τελεί υπο την εποπτεία του κράτους, η οποία ασκείται από το Υπουργείο Παιδείας.

Το ανώτερο όργανο διοίκησης του ΕΑΠ είναι η Σύγκλητος. Ασκεί τις αρμοδιότητες που ορίζονται από τις αντίστοιχες κείμενες διατάξεις περί ΑΕΙ. Το διδακτικό προσωπικό, καθώς και τα μέλη της Συγκλήτου εκλέγονται με την ίδια διαδικασία που εκλέγονται και στα υπόλοιπα ΑΕΙ. (1)

Η οικονομική διαχείριση του ΕΑΠ διέπεται από τις κείμενες διατάξεις περί ΑΕΙ.(1)

Το ΕΑΠ χορηγεί ισότιμους τίτλους σπουδών με εκείνους των άλλων ΑΕΙ, δηλαδή πτυχία, μεταπτυχιακούς τίτλους ειδίκευσης, διδακτορικά διπλώματα.

Διαφορές μεταξύ των δυο ιδρυμάτων

Μια από τις βασικές αρχές λειτουργίας του ΕΑΠ είναι η παροχή όσο γίνεται περισσότερων εκπαιδευτικών ευκαιριών σε όλους τους ενδιαφερόμενους και η διασφάλιση της πρόσβασής τους σε αυτές. Δηλαδή, το ΕΑΠ δεν προϋποθέτει επιτυχείς εισαγωγικές εξετάσεις όπως συμβαίνει στα παραδοσιακά ΑΕΙ. Απευθύνεται σε ευρύτερο φάσμα ηλικιών, από 18 και χωρίς περιορισμούς προς τα άνω.

Το ΕΑΠ μπορεί, επίσης να προσφέρει αυτοτελείς μορφωτικούς κύκλους-θεματικές ενότητες με μικρή σχετική διάρκεια, σε μεγάλη ποικιλία επιστημονικών πεδίων. Οι κύκλοι οδηγούν σε ακαδημαϊκούς τίτλους διαφόρων ειδικοτήτων ενισχύοντας την δυνατότητα απόκτησης γνώσεων, σε μία ευρεία ποικιλία επιστημονικών θεμάτων. Αυτή τη δυνατότητα δεν την παρέχουν τα παραδοσιακά ΑΕΙ, που ύστερα από ιδιαίτερα κοπιαστικές εισαγωγικές εξετάσεις μας δίνουν τη δυνατότητα να εισαχθούμε σε ένα συγκεκριμένο τμήμα, π.χ. φυσικής, και να αποκτήσουμε συγκεκριμένο πτυχίο. Δηλαδή το ΕΑΠ πετυχαίνει ένα από τους πιο ουσιαστικούς στόχους της ανοικτής παιδείας ή πιο συγκεκριμένα κάποιου ανοικτού συστήματος εκπαίδευσης: αυξάνει τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες και τις παρέχει σε όλους.

Το ΕΑΠ αναπτύσσει τη μεθοδολογία της εκπαίδευσης από απόσταση. Αυτό σημαίνει ότι ο φοιτητής δεν χρειάζεται να παραβρίσκεται σε μια αίθουσα διδασκαλίας και να παρακολουθεί τις παραδόσεις. Επιλέγει ο ίδιος το χρόνο, τον τόπο και το ρυθμό μελέτης. Το ΕΑΠ ακολουθεί αποκλειστικά τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε αντίθεση με τα παραδοσιακά ΑΕΙ που ακολουθούν τους συμβατικούς τρόπους. Παρέχει δυνατότητα συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία στους εργαζομένους που έχουν περισσότερο ελεύθερο χρόνο, σε αυτούς που κατοικούν σε απομονωμένες περιοχές και δεν έχουν τη δυνατότητα μετακίνησης αλλά και σε άτομα με ειδικές ανάγκες όπως κινητικές δυσλειτουργίες. Έτσι ενισχύεται η κοινωνική συνοχή αλλά και η δια βίου προσπάθεια για συναισθηματική και γνωστική ακεραίωση του ατόμου, δηλαδή, για μόρφωση.

Βέβαια, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την αξία της άμεσης και καθημερινής επαφής του φοιτητή με τον διδάσκοντα. Η συμμετοχή των φοιτητών στις παραδόσεις του μαθήματος συμβάλλει στη γρήγορη κατανόηση του αντικειμένου αλλά και άμεση ανάπτυξη της κριτικής σκέψης. Επίσης, βοηθάει στην κοινωνικοποίηση του φοιτητή αφού την εντάσσει σε ένα κοινωνικό πλαίσιο που περιλαμβάνει άτομα ίδιας ηλικίας με τα ίδια ενδιαφέροντα και κοινούς στόχους.

Ένα άλλο σημείο που διαφοροποιεί το ΕΑΠ από τα παραδοσιακά ΑΕΙ είναι το “ειδικό εκπαιδευτικό υλικό”, το οποίο αποτελείται από βιβλία, video-κασέτες, slides κ.λ.π., ώστε οι σπουδαστές να μπορούν να μάθουν αποτελεσματικά από αυτό με όσο το δυνατόν λιγότερη βοήθεια από τον διδάσκοντα. Ακόμη και οι εργαστηριακές ασκήσεις που είναι απαραίτητες στις φυσικές επιστήμες γίνονται με ιδιαίτερους τρόπους. Δηλαδή με πραγματοποίηση όλων μαζί των πειραμάτων σε ένα μικρό χρονικό διάστημα ή με κασέτες video όπου θα αναπτύσσονται τα πειράματα ή με την αποστολή στον φοιτητή ειδικών “κουτιών” που θα περιέχουν όλα τα απαραίτητα υλικά για τη διεξαγωγή του πειράματος ή τέλος με προσομοίωση των πειραμάτων χρησιμοποιώντας Η/Υ.

Ένα άλλο στοιχείο στο οποίο διαφέρει η ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι η αυτοαξιολόγηση που κάνει ο φοιτητής κατά τη διάρκεια των σπουδών του. Δεδομένου ότι η επαφή με τον διδάσκοντα δεν είναι άμεση, το εκπαιδευτικό υλικό που χρησιμοποιεί ο φοιτητής έχει τέτοια δομή ώστε να στηρίζεται στη συνεχή αυτοαξιολόγηση της πορείας του, σε ανατροφοδότηση και στήριξη της προσπάθειάς του.

Συμπερασματικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι το ΕΑΠ αποτελεί καινοτομία και προσπάθεια εκσυγχρονισμού της ελληνικής εκπαίδευσης. Οι βελτιώσεις στην οργάνωση και στη δομή του, η διόρθωση των όποιων λειτουργικών δυσλειτουργιών παρατηρούνται, η προβολή του σημαντικού έργου που το ΕΑΠ μπορεί να παράγει θα δώσουν το κύρος που αυτό χρειάζεται για να σταθεί ισότιμα με τα υπόλοιπα ΑΕΙ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΘΕΜΑ:

Εκπαιδευτικές ανάγκες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (δημόσια σχολεία-φροντιστήριο) οι οποίες δεν καλύπτονται η καλύπτονται ελλιπώς με τους παραδοσιακούς τρόπους εκπαίδευσης.

Προτάσεις κάλυψης αυτών των αναγκών από ένα ίδρυμα ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Η μέση εκπαίδευση αποτελεί την σπονδυλική στήλη κάθε ευνομούμενου κράτους. Σκοπός της είναι να προσφέρει παιδεία ως αυτοσκοπό, σε όλες τις κοινωνικές ομάδες, να προετοιμάζει τους νέους για δημιουργική ζωή, να τους προσαρμόζει στις ανάγκες τις σύγχρονης οικονομίας να τους ενημερώνει για τη σύγχρονη τεχνολογία αλλά και να συμβάλει στη διαμόρφωση πολιτισμικής ταυτότητας και κοινωνικής συνοχής.

Η ελληνική εκπαίδευση όμως, στη σημερινή της μορφή, δεν πλησιάζει επιτυχώς όλους τους παραπάνω στόχους. Ας δούμε μερικά από τα προβλήματα που υπάρχουν και πως θα μπορούσε ένα σύστημα ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης να τα λύσει.

Μαθητές απομονωμένων περιοχών

Η ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα μπορούσε να λύσει οριστικά το πρόβλημα της πρόσβασης στην εκπαιδευτική διαδικασία σε απομονωμένες και απομακρυσμένες περιοχές της χώρας μας. Οι μαθητές αυτοί δεν θα χρειάζεται να μετακομίζουν σε κάποια γειτονική περιοχή που διαθέτει σχολείο η να μετακινούνται καθημερινά.

Συγκλονιστική ήταν η επαφή που είχα με μία δεκατριάχρονη στα Θύμαινα των Φούρνων Ικαρίας η οποία είχε εγκαταλείψει το σχολείο γιατί της ήταν αδύνατο να μετακινείται καθημερινά με τι καΐκι στο γειτονικό νησί (Φούρνοι) που υπήρχε Γυμνάσιο.

Εξ άλλου είναι ιδιαίτερα αντιφατικό το ότι έχουμε το μεγαλύτερο ποσοστό καθηγητών Πανεπιστημίου ανά εκατό χιλιάδες κατοίκους στον κόσμο μετά τους Εβραίους (5), έχουμε ένα εκπαιδεύσιμο ανθρώπινο δυναμικό, αλλά δεν έχουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που θα παρέχει σύγχρονη εκπαίδευση και παιδεία σε όλους.

 

 

Άτομα με ειδικές ανάγκες

Στην προσπάθεια μείωσης των κοινωνικών ανισοτήτων με ενίσχυση των εκπαιδευτικά παραμελημένων κοινωνικά ομάδων, όπως είναι τα άτομα με ειδικές ανάγκες, θα μπορούσε να συμβάλλει η ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Άτομα με κινητικές ή διανοητικές δυσλειτουργίες, κωφάλαλοι, τυφλοί κ.λ.π. θα μπορούν να παρακολουθούν μαθήματα εξ αποστάσεως μέσω ενός κατάλληλα σχεδιασμένου εκπαιδευτικού υλικού στη διαφορετική εκείνη γλώσσα που μπορούν αυτά να κατανοήσουν.

Παλιννοστούντες -Έλληνες του εξωτερικού

Δεδομένου ότι στην Ελλάδα τα σχολεία παλιννοστούντων είναι ελάχιστα, η ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα μπορούσε να βοηθήσει αυτά τα άτομα να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους, σε όποιο μέρος της Ελλάδος και αν βρίσκονται, και να προσαρμοστούν ομαλότερη στην Ελληνική πραγματικότητα.

Η ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα μπορούσε να αποδειχθεί ιδιαίτερα σημαντική για τα ελληνόπουλα του εξωτερικού. Είναι ένας εύκολος τρόπος επαφής των παιδιών αυτών με την ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, αλλά και προετοιμασίας τους στην περίπτωση που επιθυμούν να εισαχθούν στα ελληνικά πανεπιστήμια.

Επαγγελματικός Προσανατολισμός

Γνωρίζουμε όλοι μας πόσο δύσκολο είναι να αποφασίσουμε στα πρώιμα εφηβικά μας χρόνια το επάγγελμα ή τις σπουδές που θα ακολουθήσουμε. Το γεγονός αυτό ενισχύεται από την σχεδόν ανύπαρκτη βοήθεια που παρέχει το σχολείο. Αυτό θα μπορούσε να λυθεί με ένα κατάλληλα σχεδιασμένο πρόγραμμα (π.χ. video-κασέτες, βιβλία, πρόγραμμα σε υπολογιστή, internet κ.α.) που θα φέρει τους μαθητές σε επαφή με οποιαδήποτε επαγγελματικό χώρο. Θα τους βοηθούσε να τον προσεγγίσουν από όλες τις κατευθύνσεις (απαραίτητες σπουδές, προσφορά και ζήτηση στη αγορά εργασίας κ.λ.π.)

Επικοινωνία

Είναι τεράστιες οι δυνατότητες που δίνονται στα παιδιά με τη σύνδεση σχολείων και φροντιστηρίων μεταξύ τους ή με τράπεζες πληροφοριών μέσω των υπολογιστών. Ήδη έχουν αναπτυχθεί τέτοια προγράμματα σύνδεσης σχολικών μονάδων σε παγκόσμιο επίπεδο. (1) Σύστημα videotext, όπως για παράδειγμα το γαλλικό minitel, έχουν αναπτυχθεί σε χώρες της ΕΟΚ εδώ και πολλά χρόνια. (2)

Σχολικές εκδοτικές δραστηριότητες

Μία από τις πιο σύγχρονες διδακτικές αντιλήψεις είναι η σχολική εκδοτική δραστηριότητα με τη χρήση Η/Υ. Αυτό θα μπορούσε να γίνει ακόμη και σε επίπεδο διδακτικής δραστηριότητας. Τέτοιες μορφές διδασκαλίας είναι δυνατόν να φέρουν σιγά-σιγά στο κέντρο της σχολικής δραστηριότητας την ανακάλυψη της γνώσης (3) όπως απαιτεί η μεταβιομηχανική κοινωνία, αντί για την απλή αναμετάδοση που χαρακτήριζε την προηγούμενη ιστορική φάση του ανθρώπινου πολιτισμού. (4)

Εξομοίωση πραγματικότητας

Με τη χρήση προγραμμάτων εξομοίωσης της πραγματικότητας (simulation) τα παιδιά μπορούν να έρθουν σε επαφή με φαινόμενα που είτε λόγω έλλειψης εργαστηρίων στα σχολεία τους, είτε λόγω έλλειψης χρόνου ή είτε λόγω μεγέθους (π.χ. πλανητικό σύστημα, πυρηνική σύντηξη κ.λ.π.) είναι δυσπρόσιτα. Επίσης, έρχονται σε επαφή με “ελεγχόμενους κόσμους” οι οποίοι ρυθμίζονται από ορισμένες επιλεγμένες μεταβλητές. Έτσι τα παιδιά αλλάζοντας τιμές στις μεταβλητές αυτές και παρατηρώντας τις μεταβολές που επιφέρουν μπορούν μόνα τους να ανακαλύψουν τους νόμους και τις ιδιότητες του φυσικού κόσμου και να κατανοήσουν καλύτερα μαθήματα όπως η φυσική, η χημεία, η βιολογία κ.λ.π.

Ενισχυτική διαδικασία

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα μπορούσε να καλύψει ανάγκες ενισχυτικής διδασκαλίας των μαθητών. Οι μαθητές θα μπορούσαν να δουλεύουν μόνοι τους στο σπίτι, χρησιμοποιώντας για παράδειγμα, κάποια κατάλληλα σχεδιασμένα προγράμματα υπολογιστών (π.χ. προτεινόμενα θέματα προς μελέτη, λύσεις ασκήσεων κ.λ.π.) και έχοντας πάντα τη δυνατότητα επικοινωνίας με ένα ειδικά εκπαιδευμένο καθηγητή. Με αυτό τον τρόπο θα μπορούν να καλύπτονται μαθησιακές ανάγκες που δεν καλύπτει το σχολείο ή το φροντιστήριο.

Επαφή των καθηγητών φυσικής με τις εξελίξεις στην επιστήμη τους

Γνωρίζουμε όλοι μας ότι η φυσική είναι από τις πιο ζωντανές και καθόλου στάσιμες επιστήμες. Η εμφάνιση κάτι καινούργιου είναι καθημερινό φαινόμενο. Για αυτό η διαρκής ενημέρωση των φυσικών και η επαφή τους με τις εξελίξεις είναι αναγκαία. Στην Ελλάδα αυτό δεν είναι εύκολο να γίνει, αφού για αυτό το σκοπό υπάρχουν ελάχιστα περιοδικά και μερικά βιβλία.

Επιμόρφωση Καθηγητών

Η ανάγκη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών είναι συνεχής. Η αλλαγή των εκπαιδευτικών συστημάτων, τα καινούργια βιβλία, αλλά και ο νέος τρόπος διδασκαλίας που εφαρμόζεται τα τελευταία χρόνια στη μέση εκπαίδευση απαιτούν συνεχή επιμόρφωση των καθηγητών. Το Υπουργείο Παιδείας οργανώνει για αυτό το σκοπό σεμινάρια που απευθύνονται στους καθηγητές του δημοσίου. Τα προγράμματα αυτά δεν καλύπτουν τις ανάγκες που υπάρχουν ούτε προλαβαίνουν τις εξελίξεις, γιατί είναι χρονοβόρα.

Εφαρμογή της ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης

Γνωρίζουμε ότι στη διαδικασία ανάπτυξης ενός εκπαιδευτικού προγράμματος αρχικά προσδιορίζεται το εκπαιδευτικό σύνολο, (ηλικία κ.λ.π.) ο εκπαιδευτικός στόχος, το περιεχόμενο, ο τύπος του προγράμματος και τέλος το κόστος.

Η Ένωση Φυσικών θα μπορούσε ίσως να είναι ο φορέας που θα αναλάμβανε την οργάνωση ενός προγράμματος ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στα θέματα Φυσικής. Οι καθηγητές της δημόσιας και της ιδιωτικής εκπαίδευσης θα μπορούν να ενημερώνονται για όλες τις εξελίξεις στην επιστήμη τους αλλά και να εκπαιδεύονται στους καινούργιους τρόπους διδασκαλίας.

Ο σύλλογος φροντιστηρίων επίσης θα μπορούσε να οργανώσει ένα σύστημα ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που θα αναλάμβανε την ενισχυτική διδασκαλία των μαθητών.

Ένα σύστημα ανοιχτής και εξ' αποστάσεως εκπαίδευσης οργανωμένο από το Υπουργείο Παιδείας θα ήταν ο πιο κατάλληλος τρόπος διδασκαλίας των παιδιών στις απομονωμένες περιοχές, των ατόμων με ειδικές ανάγκες, κ.λ.π. Ακόμη, το Υπουργείο Παιδείας θα μπορούσε να αναλάβει την οργάνωση ενός ανάλογου προγράμματος επιμόρφωσης των καθηγητών. Με αυτή τη μέθοδο δεν θα χάνονταν πολύτιμες διδακτικές ώρες και θα αξιοποιούνταν όλοι εκείνοι οι Η/Υ που έχουν εξοπλίσει τα σχολεία μας. Σε ένα αρκετά ευέλικτο τέτοιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα μπορούσαν να συμμετέχουν και οι φροντιστές για τους οποίους η ενημέρωση είναι αρκετά δύσκολη υπόθεση.

Οποιοσδήποτε φορέας αναλάβει την οργάνωση ενός προγράμματος ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ως καθηγητές συμβούλους άτομα ανάλογων ειδικοτήτων που έχουν παρακολουθήσει π.χ. στο Ε.Α.Π. την αντίστοιχη θεματική ενότητα.

Το κόστος για τον φορέα που θα αναλάβει αυτό το εγχείρημα είναι μεγάλο. Θα μπορούσε να καλυφθεί από το Υπουργείο Παιδείας, από διάφορα κοινοτικά προγράμματα και σε μερικές περιπτώσεις από τους ίδιους τους συμμετέχοντες.

 

 

 

 

 

 

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Συμπερασματικά, οι διαφορές ενός ανοικτού και εξ αποστάσεως ιδρύματος και ενός παραδοσιακού ιδρύματος εκπαίδευσης συνοψίζονται στα παρακάτω σημεία:

Η μέθοδος αυτή της ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης θα μπορούσε , κατά τη γνώμη μου, να εφαρμοστεί και να καλύψει μερικές από τις πολλές ανάγκες της μέσης εκπαίδευσης.

 

Βιβλιογραφική Τεκμηρίωση

  1. “Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση θεσμοί και λειτουργίες” Τόμος Α΄, Δ.Βεργίδης - Α,Λιοναράκης - Α.Λυκουργιώτης – Β.Μακράκης – Χ.Ματραλής
  2. Για το minitel: περιοδικό “Le Nouvel Observareur” 2-8/1/1987
  3. “Το τρίτο κύμα”, εκδόσεις “κάκτος”, 1979, Τόφλερ Άλαν
  4. Περιοδικό: “Προεκτάσεις στην εκπαίδευση” τεύχος 4, Φεβρουάριος-Μάρτιος 1991
  5. Περιοδικό: “Προεκτάσεις στην εκπαίδευση”, τεύχος 19, από το άρθρο “εκσυγχρονισμός στην εκπαίδευση”, Φ. Καλαϊτζάκης.