ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ 3

ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΤΟΥ ΕΑΠ

ΜΕ ΣΥΜΒΑΤΙΚΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ

Α) ΑΠΟΣΤΟΛΗ- ΦΥΣΙΟΓΝΩΜΙΑ 5

Β) ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ-

ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ 12

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΝΕΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΟΙΧΤΗ

ΚΑΙ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 14

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ 17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Οι ρυθμοί εξέλιξης της σύγχρονης κοινωνίας, η αύξηση των γνώσεων, η ταχύτητα μετάδοσης των πληροφοριών και η πρόοδος της τεχνολογίας έχουν επιφέρει τεράστιες αλλαγές στη σημερινή ζωή του ανθρώπου. Ο συνεχής πολλαπλασιασμός των πληροφοριών αυξάνει τις απαιτήσεις στον εργασιακό χώρο επειδή ακριβώς η “γνώση” μέρα με τη μέρα εξελίσσεται, εμπλουτίζεται και ανανεώνεται. Ο άνθρωπος προσπαθώντας να προσαρμοσθεί και να αντεπεξέλθει στις νέες συνθήκες επιζητά να γνωρίσει και να οικειοποιηθεί τους νέους χώρους της γνώσης και της τεχνολογίας.

Για να μπορέσει να παρακολουθήσει αυτές τις ραγδαίες εξελίξεις είναι επιτακτική ανάγκη να εκπαιδεύεται και να ενημερώνεται έχοντας ως στόχο να επεκτείνει τις γνώσεις του, να αναπτύσσει τις ικανότητές του, να εμπλουτίζει τα ενδιαφέροντά του και να εξοικειώνεται με τις νέες τεχνολογίες.

Τις νέες ανάγκες που δημιουργούνται στο χώρο της εκπαίδευσης ή επανεκπαίδευσης αδυνατεί να καλύψει το παραδοσιακό τριτοβάθμιο σύστημα, το οποίο χαρακτηρίζεται από σειρά περιορισμών σε ό,τι αφορά την πρόσβαση σε αυτό. Το υπάρχον κενό μπορεί να καλυφθεί από τα ανοιχτά συστήματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τα οποία διέπονται από την αντίληψη ότι η μόρφωση είναι δικαίωμα όλων σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους.

Στη χώρα μας η φιλοσοφία της ανοιχτής εκπαίδευσης υλοποιείται με την ίδρυση και λειτουργία του ΕΑΠ, έτσι όπως θεσπίστηκε με το νόμο 2552/97.

Στο πρώτο μέρος σκοπός της εργασίας είναι να εντοπίσει τα χαρακτηριστικά της συμβατικής και της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και συγκρίνοντάς τα να επισημάνει και να αναλύσει τις ουσιαστικές ομοιότητες και διαφορές των δυο συστημάτων. Στο δεύτερο μέρος θα προσδιοριστούν και θα αναπτυχθούν οι εκπαιδευτικές ανάγκες της ειδικότητάς μας που δεν καλύπτονται επαρκώς με τους παραδοσιακούς τρόπους εκπαίδευσης. Επίσης, θα διερευνηθούν οι δυνατότητες που παρέχουν ιδρύματα ανοιχτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για την ικανοποίηση αυτών των αναγκών.

Ειδικότερα, στο πρώτο μέρος βασιζόμαστε στους ιδρυτικούς νόμους του ΕΑΠ και του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Τομείς που επιλέξαμε για να γίνει η σύγκριση είναι: Αποστολή, Φυσιογνωμία, Δομή, Λειτουργία. Στο δεύτερο μέρος θα επιχειρήσουμε μια γενική εκτίμηση της επιμορφωτικής πολιτικής που ακολουθήθηκε στο χώρο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης επισημαίνοντας μειονεκτήματα και παραλήψεις. Στη συνέχεια, θα γίνουν συγκεκριμένες προτάσεις για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης μέσω της ανοιχτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

 

 

 

 

 

 

 

ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΤΟΥ ΕΑΠ ΜΕ ΣΥΜΒΑΤΙΚΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ

Α) ΑΠΟΣΤΟΛΗ- ΦΥΣΙΟΓΝΩΜΙΑ

Το ΕΑΠ είναι ένα δημόσιο Πανεπιστήμιο, ισότιμο με τα υπόλοιπα της χώρας και παρέχει στους αποφοίτους του όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα που δίνει η κατοχή ενός τίτλου από οποιοδήποτε τριτοβάθμιο ίδρυμα, έτσι όπως προβλέπει το ισχύον νομικό πλαίσιο της χώρας.

Αποστολή του ΕΑΠ είναι η εξ αποστάσεως παροχή προπτυχιακής και μεταπτυχιακής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης σε διαφορετικές ομάδες πολιτών, όπως:

α. Σ΄ αυτούς που εξαιρέθηκαν από το παραδοσιακό τριτοβάθμιο σύστημα εκπαίδευσης λόγω αποτυχίας στις εισαγωγικές εξετάσεις.

β. Σ΄ αυτούς που για λόγους οικογενειακούς, οικονομικούς, γεωγραφικούς δεν είχαν τη δυνατότητα σπουδών.

γ. Σ΄ ανθρώπους που εργάζονται σε επαγγελματικούς κλάδους που απαιτούν τη γνώση των σύγχρονων εξελίξεων του χώρου τους.

δ. Στους Έλληνες της διασποράς με σκοπό να αποτελέσει το συνδετικό κρίκο μεταξύ της πατρίδας τους και της χώρας παραμονής τους.

Από την αποστολή του φαίνεται ότι υπηρετεί το ιδεώδες της Ανοιχτής Εκπαίδευσης της οποίας φιλοσοφία είναι να προσφέρει όσο το δυνατόν περισσότερες εκπαιδευτικές ευκαιρίες σ΄ ένα ευρύ φάσμα ηλικιών και να διασφαλίζει την ελεύθερη πρόσβαση όλων των πολιτών στο εκπαιδευτικό σύστημα. Η αδυναμία της συμβατικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι ότι μέσα από σειρά περιορισμών που θέτει, όπως το στενό φάσμα ηλικιών, η συμμετοχή σε ανταγωνιστικές εξετάσεις, οι οποίες λειτουργούν ως φραγμοί στο αναφαίρετο δικαίωμα της εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα να μην ικανοποιείται η ζήτηση όλων των ενδιαφερομένων.

Το ΕΑΠ υιοθετεί την εξ αποστάσεως εκπαίδευση ως βασικό εργαλείο για την επίτευξη των στόχων του. Η “εξ αποστάσεως” εκπαίδευση είναι μια ιδιόμορφη εκπαιδευτική διαδικασία, που περιλαμβάνει μια νέα μέθοδο διδασκαλίας, η οποία παρέχει τη δυνατότητα της επικοινωνίας από απόσταση του εκπαιδευτή με τον εκπαιδευόμενο, καθώς και τη δυνατότητα να λαμβάνει ο εκπαιδευόμενος συνοδευτικό βοηθητικό υλικό.

Η εφαρμογή της μεθόδου αυτής προϋποθέτει ιδιαίτερη και εξειδικευμένη οργάνωση από τον εκπαιδευτικό οργανισμό που την εφαρμόζει.

Έτσι το ΕΑΠ αναπτύσσει νέες δραστηριότητες που δεν συναντώνται στα παραδοσιακά ιδρύματα, ενώ άλλες εφαρμόζονται και οργανώνονται με διαφορετικό τρόπο. Η διαφοροποίηση αυτή θα γίνει εμφανής στη συνέχεια μέσα από την αναλυτική ανάλυση που ακολουθεί σ΄ ό,τι αφορά τη δομή και τη λειτουργία του.

 

 

 

 

Β) ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ

Μελετώντας τη δομή του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου και του ΕΑΠ υπάρχει η διαπίστωση ότι οι κείμενες διατάξεις που σχετίζονται με την εκλογή και τις αρμοδιότητες κάποιων οργάνων (Σύγκλητος, Πρύτανης, Αντιπρύτανης, Κοσμήτορες) παραμένουν κοινές. Καινοτομικά στοιχεία του νόμου 2552/97 είναι:

Αυτές οι τρεις καινοτομίες αποκτούν διαφορετικούς ρόλους που οδηγούν στην ποιότητα και αναποτελεσματικότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου επειδή:

      1. Καταργείται το Πρυτανικό Συμβούλιο, άρα απλουστεύεται η δομή του, με αποτέλεσμα να είναι πιο ευέλικτη η λειτουργία της Συγκλήτου ως προς την υλοποίηση των επιδιώξεών της.
      2. Διασφαλίζονται οι απαιτήσεις, τα χαρακτηριστικά που απαιτείται να έχει το εκπαιδευτικό υλικό, αφού αυτό δημιουργείται μέσα από μια διεπιστημονική διαδικασία ομάδας ειδικευμένων ατόμων, ώστε να εξασφαλίζεται η πολύπλευρη και αντικειμενική κάλυψη των γνωστικών αντικειμένων.
      3. Ο μηχανισμός αξιολόγησης είναι βασικός ιστός της δομής του. Αξιολογείται η εκπαιδευτική πράξη, το εκπαιδευτικό υλικό, οι διδάσκοντες και γενικότερα η εκπαιδευτική δραστηριότητα με στόχο τη συνεχή βελτίωση όλων των παραγόντων, ώστε να ανταποκρίνονται πιο πολύ στις απαιτήσεις των φοιτητών.

Αντίθετα στο Παραδοσιακό Πανεπιστήμιο η μη εισαγωγή σύγχρονων τεχνικών διοίκησης οδηγεί σε αναποτελεσματική λειτουργία των διοικητικών του οργάνων. Το μοναδικό σύγγραμμα δημιουργείται σε συγκεκριμένο ακαδημαϊκό περιβάλλον μεταφέροντας την οπτική και τις απόψεις του ενός συγγραφέα, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους ως προς την ποιότητα, αρτιότητα και την παλαίωση γνώσεων.

Η απουσία θεσμοθετημένης αξιολόγησης δε δρα εξυγιαντικά για το συμβατικό ελληνικό Πανεπιστήμιο, αφού δεν ωθεί τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας σε αύξηση της παραγωγικότητάς τους, ώστε να συνυπολογίζουν κάθε φορά τη σχέση του όγκου και της ποιότητας των εκπαιδευτικών υπηρεσιών που παρέχουν.

Η μεθοδολογία της εκπαίδευσης από απόσταση είναι εκείνη που χαρακτηρίζει το ΕΑΠ και το διακρίνει από τα παραδοσιακά. Εδώ είναι δεδομένη η φυσική απόσταση του φοιτητή από το ίδρυμα και τον καθηγητή-σύμβουλο. Η κατοικία του χρησιμοποιείται ως κύριος χώρος μάθησης κι εκείνος επιλέγει το χρόνο μελέτης και το ρυθμό με τον οποίο μαθαίνει. Αντίθετα, η μάθηση που συντελείται με την “καθ΄ έδρας” διδασκαλία δεν επιτρέπει στο σπουδαστή να επιλέξει σε σημαντικό βαθμό τον τρόπο, το χρόνο και το ρυθμό με τον οποίο θα εκπαιδευτεί και θα μάθει.

Στην εξ αποστάσεως είναι αναμενόμενη η ανομοιογένεια των φοιτητών αναφορικά με την ηλικία, τις εμπειρίες, την εργασία, τις ικανότητες και τα κίνητρα. Στο παραδοσιακό πανεπιστήμιο η εκπαίδευση είναι σχεδιασμένη, έτσι ώστε να απευθύνεται σε μια σχετικά ομοιογενή ομάδα, κυρίως σε ό,τι αφορά την ηλικία και τα ενδιαφέροντα, καθώς επίσης και το επίπεδο γνώσεων.

Καταλυτικό ρόλο στη διαδικασία της μάθησης σ΄ αυτή τη μορφή διδασκαλίας παίζει το πολυμορφικό ειδικά σχεδιασμένο διδακτικό υλικό εξαιτίας της φύσης της μεθόδου. Είναι προσανατολισμένο στην υποστήριξη του έργου του διδασκόμενου, αφού αποτελείται από: το κυρίως διδακτικό κείμενο (βιβλία), τα παράλληλα κείμενα και βιβλιογραφικά βοηθήματα, τον οδηγό σπουδών και μελέτης, τα οπτικοακουστικά μέσα και τις νέες τεχνολογίες. Αφετέρου, υποστηρίζει το έργο του διδάσκοντα καλύπτοντας την απουσία του με τον αναλυτικό τρόπο συγγραφής του έντυπου υλικού. Δημιουργείται έτσι ζωντανό, αμφίδρομο, προσιτό και φιλικό υλικό με ασκήσεις επεξεργασίας πληροφοριών, εφαρμογής, δημιουργικότητας, κριτικής σκέψης, αξιοποίησης γνώσεων και εμπειριών, αξιολόγησης γνώσεων και δεξιοτήτων που δραστηριοποιούν το φοιτητή και τον βοηθούν “να μάθει πώς να μαθαίνει”

Το πακέτο σπουδών είναι ένα από τα εργαλεία του ΕΑΠ, ενώ το μοναδικό εγχειρίδιο είναι αναγκαίο στο συμβατικό πανεπιστήμιο. Υπάρχει σαφής διαφορά στον τρόπο χρήσης τους και στη σχέση που αναπτύσσεται με το φοιτητή. Ο “Οδηγός Σπουδών” στο ΕΑΠ καθοδηγεί με το χρονοδιάγραμμα το ρυθμό μελέτης του, δίνει χρονικά όρια ως προς την ύλη και τις γραπτές εργασίες, παρέχει οδηγίες για την εκπόνηση των εργασιών. Έτσι, επιτυγχάνεται μόνιμη επαφή με τη θεματολογία της ύλης λόγω της συνεχούς μελέτης κάτι που δε συμβαίνει στην παραδοσιακή εκπαίδευση όπου ο εκπαιδευόμενος μελετά περιοδικά (κυρίως πριν τις τελικές γραπτές εξετάσεις), επαφίεται δε στις παραδόσεις και στις σημειώσεις του. Εδώ επίσης υπάρχει ελεύθερη επιλογή χρόνου γραπτής εργασίας.

Στην ανοιχτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχουν σημαντικό ρόλο οι γραπτές εργασίες γιατί αντανακλούν τη μελέτη του φοιτητή και την ικανότητά του για κριτική επεξεργασία, λειτουργούν δε ανατροφοδοτικά ύστερα από την αξιολόγησή τους από τον καθηγητή. Σημαντική δραστηριότητα του οποίου είναι η ενθάρρυνση, υποστήριξη και δημιουργία κινήτρων για τη συνέχιση των σπουδών. Αυτός ο ρόλος του “εμψυχωτή” αντικαθίσταται στην παραδοσιακή εκπαίδευση από τον “καθηγητή-αυθεντία” που ενώ κυριαρχεί στη διδασκαλία, απουσιάζει συνήθως στην πραγματική επικοινωνία.

Τέλος, πρωτοποριακό στοιχείο του ΕΑΠ είναι η εφαρμογή του αρθρωτού συστήματος. Βασική λειτουργική του μονάδα είναι η Θεματική Ενότητα, που καλύπτει ολοκληρωμένα ένα γνωστικό αντικείμενο. Θα χαρακτηρίζαμε ευέλικτα τα προγράμματα σπουδών επειδή δίνεται η δυνατότητα στο φοιτητή να διαμορφώνει το ιδιαίτερο πρόγραμμά του ανεξάρτητα από τη Σχολή που φοιτά, επιλέγοντας Θ.Ε. Ο συνδυασμός Θ.Ε. οδηγεί σε ακαδημαϊκούς τίτλους διάφορων επιπέδων. Ο κάθε φοιτητής μπορεί να διαμορφώνει ο ίδιος τη φυσιογνωμία του πτυχίου του κάνοντας τις δικές του επιλογές. Αλλά και το ίδρυμα μπορεί να κάνει αναθεώρηση των προγραμμάτων του και αναπροσαρμογή των Θ.Ε. σύμφωνα με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Όλα αυτά δεν μπορούν να γίνουν στα συμβατικά Πανεπιστήμια. Πιστεύουμε ότι δώσαμε τις κυριότερες ομοιότητες και διαφορές των δύο συστημάτων. Σίγουρα υπάρχουν και άλλες, αλλά κατά την κρίση μας αυτές ήταν οι πιο ουσιαστικές.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ- ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την αναποτελεσματικότητα των διάφορων μορφών επιμόρφωσης η εξ αποστάσεως επιμόρφωση αποτελεί μια προοπτική που διαμορφώνει νέες ελπίδες.

Σήμερα, όπως ήδη έχει αναφερθεί, ο πολλαπλασιασμός των γνώσεων του ανθρώπου σε όλους τους τομείς και η ταχύτητα με την οποία μεταβάλλονται οι τεχνικές και οι μέθοδοι εργασίας καθιστούν πολύ γρήγορα ανεπαρκή την αρχική εκπαίδευση και κατάρτιση των εργαζομένων.

Για το λόγο αυτό, είναι κοινώς αποδεκτό, ότι η εκπαίδευση και η επαγγελματική κατάρτιση των ατόμων πρέπει να είναι συνεχής και να προσφέρεται με όλα τα μέσα.

Η ανάγκη αυτή ισχύει και για τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων. Η ενημέρωσή τους πάνω στα νέα δεδομένα της ειδικότητάς τους, στις εξελίξεις των Παιδαγωγικών Επιστημών και των νέων μεθόδων διδασκαλίας πρέπει να είναι συνεχής.

Η ανάγκη αυτή ενισχύεται με την ένταξη της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τις επιπτώσεις που έχει αυτή όχι μόνο στο ρόλο, αλλά και στο επαγγελματικό προφίλ των εκπαιδευτικών και στις δεξιότητες που απαιτούνται για την επιτέλεση του έργου τους.

Στη χώρα μας η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών από τη μια θα πρέπει να καλύψει τα κενά της βασικής κατάρτισης και από την άλλη να τους εφοδιάσει με νέα στοιχεία που απαιτούνται για την επιτυχή επιτέλεση του έργου τους.

Ένα άλλο στοιχείο που δίνει στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μεγάλη σημασία είναι η μακρά περίοδος αδιοριστίας των εκπαιδευτικών που έχει ως αποτέλεσμα την αποκοπή τους από το αντικείμενο των σπουδών τους και την αποξένωσή τους από το εκπαιδευτικό επάγγελμα. εξαιτίας της απασχόλησής τους σε άλλα επαγγέλματα. Όταν αυτοί οι εκπαιδευτικοί μπαίνουν στην τάξη έχουν τεράστια κενά τα οποία θα καλυφθούν μόνο με σοβαρή επανεκπαίδευση και συστηματική αρχική καθοδήγηση.

Έχουν δοκιμαστεί κατά καιρούς αρκετά συστήματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, τα οποία όμως δεν πέτυχαν για τους παρακάτω λόγους:

 

 

 

 

 

 

 

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΝΕΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΜΕΣΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΑΝΟΙΧΤΗ ΚΑΙ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Παρακάτω αναφέρονται κάποιες από τις προτάσεις που έχουν προκύψει για τη σωστή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών:

ΠΡΟΤΑΣΗ

Στην Ελλάδα ήδη έχουν γίνει κάποιες προσπάθειες αν και όχι συστηματικές. Για να έχει τα σωστά αποτελέσματα η ανοιχτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα πρέπει να γίνει με συστηματικό τρόπο.

Θα πρέπει να σχεδιαστεί από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών κατά κλάδο.

Το πρόγραμμα αυτό θα πρέπει να διαρθρωθεί σε θεματικές ενότητες.

Στη συνέχεια θα πρέπει να ανατεθεί σε ΑΕΙ και σε ειδικούς εκπαιδευτικής τεχνολογίας (ΕΑΠ, ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο) η ανάπτυξη του υλικού ανοιχτής μάθησης για κάθε θεματική ενότητα.

Κατόπιν να γίνει από το ΥΠΕΠΘ ανάθεση στα ΠΕΚ και στη ΣΕΛΕΤΕ της εποπτείας, της αξιολόγησης και πιστοποίησης της ανοιχτής μάθησης.

Τέλος, να γίνει καθορισμός και θεσμοθέτηση κινήτρων επιμόρφωσης (οικονομικών, προαγωγικών) κατά θεματική ενότητα.

Επειδή, όμως, ο θεσμός αυτός είναι ακόμη καινούριος στην Ελλάδα κατά το σχεδιασμό θα πρέπει να προσεχθούν πολλοί παράγοντες για να έχει επιτυχία η εφαρμογή του.

Θα πρέπει να υπάρχουν καλά ενημερωμένες παιδαγωγικές βιβλιοθήκες με μηχανοργάνωση και δυνατότητα για δανεισμό μεταξύ τους.

Επειδή, οι εκπαιδευτικοί, συνήθως, της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δεν έχουν βασική παιδαγωγική κατάρτιση θα πρέπει να υπάρχουν για αυτούς κάποιες προαπαιτούμενες θεματικές ενότητες, οι οποίες να δίνουν τις βασικές παιδαγωγικές θεωρίες για να τις παρακολουθούν εκπαιδευτικοί με ελλείψεις στο χώρο αυτό.

Να δίνεται η δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς με βασικές γνώσεις ξένων γλωσσών να παρακολουθούν εξειδικευμένα σεμινάρια ψυχοπαιδαγωγικής ορολογίας, ώστε να διευκολύνονται στη μελέτη ξενόγλωσσων συγγραμμάτων και άρθρων.

Να υπάρχει ευελιξία προσαρμογής σε καινούρια μοντέλα εκπαίδευσης και αξιολόγησης. Η γνώση να έρχεται μέσα από τον πειραματισμό, τη δράση, τη συζήτηση, όπου ο εκπαιδευτής δεν θα έχει τον κυρίαρχο ρόλο, αλλά θα αρκείται στο ρόλο του συντονιστή της συζήτησης και του εμψυχωτή. Επίσης, όσον αφορά την αξιολόγηση θα πρέπει να είναι διαφορετική και ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να συνθέτει τις νέες του γνώσεις με την εμπειρία του στην παραγωγή μια γραπτής πρωτότυπης εργασίας.

Οι εκπαιδευτικοί που θα συμμετέχουν στα προγράμματα αυτά είναι καλό να παίρνουν άδεια απουσίας από την υπηρεσία τους για να διευκολύνονται στις μετακινήσεις τους.

Να μπορούν να δοκιμάζουν στις τάξεις τους κάποια από τα καινοτόμα προγράμματα που διδάχθηκαν στο πρόγραμμα επιμόρφωσης.

Οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν να είναι από την ίδια περιφέρεια ή το νομό, ώστε να είναι δυνατή η πραγματοποίηση των συναντήσεων.

Οι ομάδες των επιμορφούμενων να είναι ομογενείς ως προς τη βαθμίδα στην οποία διδάσκουν, ώστε να συζητούν μεταξύ τους τις παρατηρήσεις τους.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η ανοιχτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι απαραίτητη και για την επιμόρφωση του κλάδου των εκπαιδευτικών, επειδή έχει τα παρακάτω πλεονεκτήματα σε σχέση με τους παραδοσιακούς τρόπους επιμόρφωσης:

Λειτουργεί μέσω θεματικών ενοτήτων, που ευνοούν την εξατομικευμένη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, των οποίων οι ανάγκες διαφοροποιούνται.

Λόγω των θεματικών ενοτήτων υπάρχει δυνατότητα επιλογής θεμάτων επιμόρφωσης.

Ευνοεί τους ενήλικες που δεν έχουν διαθέσιμο τακτό χρόνο για επιμόρφωση ούτε την υπομονή να αντιμετωπίσουν άκαμπτες συμβατικές διδακτικές μεθόδους

Καταργεί τις γεωγραφικές ανισότητες που αναπτύσσονται (συνήθως οι καλοί επιμορφωτές είναι συνήθως διαθέσιμοι στο κέντρο).

Καλύπτει τις επιμορφωτικές ανάγκες ενός πολύ μεγαλύτερου αριθμού εκπαιδευτικών ταυτόχρονα, και χωρίς να είναι απαραίτητο να απομακρυνθούν από τα σχολεία τους και τα διδακτικά τους καθήκοντα.

Έχει πολύ χαμηλότερο κόστος από συμβατικά σχήματα επιμόρφωσης.

Η μάθηση είναι πιο αποτελεσματική για τους ενήλικες.

Τους εθίζει στην αυτομάθηση και αναπτύσσει την ικανότητα προγραμματισμού της.

Θα πρέπει όμως να τονιστεί ότι με την επιμόρφωσή τους οι εκπαιδευτικοί μεσω της ανοιχτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης θα ενθαρρύνονται στην απόκτηση πρωτοβουλίας, θα καλλιεργούν την κριτική τους ευελιξία, την ικανότητα για ομαδική εργασία και επικοινωνία, την προσαρμοστικότητα, την εφευρετικότητα, τη φαντασία. Θα αναπτύσσουν την ικανότητά τους για αυτομάθηση, για άντληση πληροφοριών, για επικοινωνία. Μετά από όλα αυτά θα γίνονται και πιο σωστοί δάσκαλοι”.

Οι διαδικασίες, όμως, αυτές για να είναι αποτελεσματικές θα πρέπει να στηρίζονται σε πολύ ισχυρά θεμέλια και να υποστηρίζονται από εξειδικευμένους επιμορφωτές και από ένα κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ