Διαφορές και ομοιότητες της ανοικτής και παραδοσιακής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

Ελένη Μπαμπίλα

Εισαγωγή

Η Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση βρήκε το εκφραστή της στην Ελλάδα στο ΕΑΠ, το οποίο ήρθε να καλύψει κάποιες συγκεκριμένες ανάγκες και κενά. Ανάγκες που έχουν σχέση τόσο με την εκπαιδευτική πραγματικότητα στην Ελλάδα, όσο και με την πολιτική, οικονομική, κοινωνική και πολιτισμική κατάσταση. Είναι εύλογο και λογικό να έχει διαφορές με την παραδοσιακή τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αυτές ξεκινούν από τους στόχους και τις αρχές που τις διέπουν, επεκτείνονται στη μεθοδολογία και δικαιολογημένα φτάνουν στην ποιότητα των σπουδών.

Βεβαίως και οι ομοιότητες δεν είναι λίγες και φυσικά χαρακτηρίζονται μάλλον μεγάλης σημασίας, αφού οριοθετούν την αξία και τη σπουδαιότητα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

Ίσως είναι αυθαίρετο και τολμηρό να κατηγοριοποιήσουμε τις διαφορές που χαρακτηρίζουν τα δύο ιδρύματα (μέχρι να χρησιμοποιήσουμε συγκεκριμένα παραδείγματα ας θεωρήσουμε την παραδοσιακή τριτοβάθμια εκπαίδευση ως ένα ίδρυμα). Οπωσδήποτε τόσο τα χαρακτηριστικά όσο και τα αποτελέσματα αυτών εμπλέκονται και δεν μπορούν να έχουν σαφή όρια. Ωστόσο θα προχωρήσουμε σε μια τέτοια κατηγοριοποίηση, γιατί πιστεύουμε ότι διευκολύνει τη σταχυολόγηση, την “ανάγνωση” και την ταξινόμηση των χαρακτηριστικών που αποτελούν διαφορές.

Πριν περάσουμε στον πίνακα με τις διαφορές χρήσιμο είναι να μιλήσουμε λίγο για τις τρεις κατηγορίες που τις χωρίσαμε. Η πρώτη έχει σχέση με τους στόχους και τις αρχές των δύο ιδρυμάτων. Η δεύτερη αναφέρεται σε “θεσμικές” διαφορές και η τρίτη σε “ουσιαστικές”.

Οι λόγοι που οδηγηθήκαμε στην πρώτη κατηγορία είναι περισσότερο εμφανείς αφού διαφορετικές ανάγκες όρισαν την ίδρυση και λειτουργία των δύο ιδρυμάτων και κυρίως γιατί η ανοικτή εκπαίδευση διέπεται από ένα πιο κοινωνικό και σύγχρονο ιδεώδες.

Για τις επόμενες όμως δύο κατηγορίες πρέπει να δοθεί κάποια διευκρίνιση, τουλάχιστον ως προς τον τίτλο τους. Συνηθίζεται ως “Θεσμικές” ή “τυπικές” να χαρακτηρίζουμε αυτές που αφορούν σε χαρακτηριστικά που έχουν σχέση με τη λειτουργία και τη δομή του κάθε ιδρύματος, ενώ “Ουσιαστικές” αυτές που καθορίζουν την ποιότητα των σπουδών που προσφέρουν. Η ποιότητα βέβαια δεν έχει σχέση με το αποτέλεσμα, δηλαδή αν το ένα ίδρυμα βγάζει καλύτερους επιστήμονες από το άλλο, αλλά με τη διαδικασία σπουδών. Δηλαδή τις παιδαγωγικές αρχές που υιοθετούν και βασίζουν την εκπαίδευση τους.

 

Οι διαφορές

Δίνουμε παρακάτω τους πίνακες, κατά κατηγορία, με τις διαφορές των δύο ιδρυμάτων.

 

 

Διαφορές στόχων και αρχών

Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση – ΕΑΠ

Παραδοσιακή τριτοβάθμια εκπαίδευση – ΑΕΙ

Έχει ως βασικό στόχο την προσφορά όσο γίνεται περισσότερων εκπαιδευτικών ευκαιριών και τη διασφάλιση της ελεύθερης πρόσβασης όλων των πολιτών στο εκπαιδευτικό σύστημα

Απευθύνεται κυρίως σε όσους μόλις αποφοίτησαν από το λύκειο και έχουν το χρόνο και την οικονομική δυνατότητα να φοιτήσουν στο πανεπιστήμιο, αφού επιλεγούν από πανελλαδικές εξετάσεις

Αποστολή είναι η εξ αποστάσεως παροχή προπτυχιακής και μεταπτυχιακής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης

Απαιτείται η φυσική παρουσία του φοιτητή

Οι δύο αυτές διαφορές ενδεχομένως να εμπεριέχονται κα αναγκαστικά να επαναλαμβάνονται και παρακάτω που ταξινομούμε τα χαρακτηριστικά πιο αναλυτικά, αλλά τις ξεχωρίζουμε κι εδώ καθώς τις θεωρούμε τους δύο βασικούς άξονες που βασίζουν τη φιλοσοφία τους τα δύο τριτοβάθμια ιδρύματα και καθορίζουν γενικά τη φυσιογνωμία τους.

Η διαφορά είναι λοιπόν σε ποιους απευθύνεται το κάθε ίδρυμα, καθώς το ανοιχτό πανεπιστήμιο δημιουργεί ευκαιρίες σε άτομα που δεν τις είχαν ώστε να φοιτήσουν σε κάποιο ίδρυμα ενός συμβατικού πανεπιστημίου και τις προϋποθέσεις πρόσβασης σ’ αυτό και στις εκπαιδευτικές διαδικασίες. Εκτός από τα υποκείμενα διαφορά βρίσκουμε και στους όρους που γίνεται η επιλογή καθώς και η εκπαίδευση.

Όλα αυτά αναφέρονται παρακάτω πιο αναλυτικά.

 

Θεσμικές διαφορές

Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση – ΕΑΠ

Παραδοσιακή τριτοβάθμια εκπαίδευση – ΑΕΙ

Δεν απαιτεί τη φυσική παρουσία των φοιτητών

Τα μαθήματα γίνονται πρόσωπο με πρόσωπο, σε συγκεκριμένο χώρο και χρόνο

Δεν προϋποθέτουν εισιτήριες εξετάσεις

Η επιλογή των φοιτητών γίνεται με πανελλαδικές εξετάσεις

Απευθύνονται σε ευρύτατο όριο ηλικιών

Απευθύνονται κυρίως σε όσους μόλις έχουν αποφοιτήσει από το λύκειο

Προσφέρουν αυτοτελείς μορφωτικούς κύκλους

Δεν προβλέπεται η μερική φοίτηση και πιστοποίηση σπουδών

Η διδακτική μονάδα είναι η Θεματική Ενότητα

Η διδακτική μονάδα είναι το Μάθημα

Χρησιμοποιεί το αρθρωτό σύστημα και δίνει την ευκαιρία στο φοιτητή να διαμορφώνει αυτός τη μορφωτική του φυσιογνωμία

Υπάρχουν προκαθορισμένα προγράμματα σπουδών που οδηγούν σε ένα συγκεκριμένο πτυχίο

Για τη φοίτηση, σε όλα τα επίπεδα σπουδών, ο φοιτητής χρειάζεται να καταβάλει ένα χρηματικό ποσό

Η φοίτηση είναι δωρεάν. Εξαίρεση αποτελούν κάποια μεταπτυχιακά τμήματα

 

Σε αυτές τις διαφορές μπορεί κανείς να διακρίνει τη βασική δομή και τον τρόπο λειτουργίας του κάθε ιδρύματος.

Εξ ορισμού της η εκπαίδευση από απόσταση, την οποία υιοθετεί το ανοικτό πανεπιστήμιο, προϋποθέτει τη διδασκαλία και τη μάθηση από απόσταση. Ο εκπαιδευόμενος με αυτό τον τρόπο μπορεί να επιλέξει τον χρόνο, τον τόπο και το ρυθμό της μελέτης του. Στο παραδοσιακό πανεπιστήμιο αυτό δεν είναι δυνατόν αφού τα μαθήματα γίνονται σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο με τη μέθοδο της διδασκαλίας πρόσωπο με πρόσωπο. Επισημαίνουμε ότι στη δεύτερη περίπτωση αποκλείονται όσοι έχουν οικογενειακές και επαγγελματικές υποχρεώσεις και κατοικούν μακριά από τις έδρες των πανεπιστημίων.

Οι επόμενες δύο διαφορές έχουν και αυτές ως κοινό τόπο, για το μεν ανοικτό πανεπιστήμιο, τη μείωση των εμποδίων στη φοίτηση και την ανάδειξη του κοινωνικού του χαρακτήρα. Απευθύνονται δηλαδή κυρίως σε άτομα που δεν είχαν την ευκαιρία να σπουδάσουν τελειώνοντας το λύκειο και αργότερα, όταν το επιθυμούσαν, δεν είχαν τη δυνατότητα ή διάθεση να ενταχθούν σε ένα σύστημα εξετάσεων.

Οι υπόλοιπες, εκτός από την τελευταία, αφορούν περισσότερο τη δομή και λειτουργία των ιδρυμάτων, ωστόσο μέσα από αυτές μπορεί κανείς να διακρίνει τις δυνατότητες που δίνει το ανοικτό πανεπιστήμιο στο φοιτητή να διαμορφώσει τις σπουδές του όπως τις οραματίστηκε, σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά του.

Όσον αφορά την τελευταία νομίζουμε ότι το ανοικτό πανεπιστήμιο δεν θα αποτελούσε εξαίρεση σε έναν τόπο που η παιδεία είναι δωρεάν αν δεν είχε τους λόγους του. Ο μεγάλος αριθμός φοιτητών που προτίθεται να εξυπηρετήσει, η κατηγορία των φοιτητών που απευθύνεται – που δεν εμπίπτουν σε ευκολίες από την πολιτεία – και τα έμμεσα κίνητρα που πρέπει να έχει ο φοιτητής για να μην εγκαταλείψει τις σπουδές του σε μια δύσκολη φάση, είναι πιστεύουμε οι σοβαρότεροι λόγοι για μια τέτοια τακτική που δυστυχώς μπορεί να καταστεί και απαγορευτική για μερικούς.

 

 

 

Ουσιαστικές διαφορές

Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση – ΕΑΠ

Παραδοσιακή τριτοβάθμια εκπαίδευση – ΑΕΙ

Χρησιμοποιείται η εξ αποστάσεως διδασκαλία και μάθηση

Τα μαθήματα γίνονται πρόσωπο με πρόσωπο

Παράγει και χρησιμοποιεί εκπαιδευτικό υλικό ειδικά διαμορφωμένο και ελεγμένο

Τα συγγράμματα είναι κυρίως επιλογή μόνο του διδάσκοντα που συνήθως είναι και ο συγγραφέας

Χρησιμοποιεί οπτικοακουστικό υλικό ειδικά διαμορφωμένο και προτείνει/ προωθεί τη χρήση πολλαπλών βιβλίων και πηγών

Χρησιμοποιεί την εργαστηριακή διδασκαλία σε μεγαλύτερη κλίμακα καθώς και την πρακτική άσκηση

Υπάρχει Μονάδα Εσωτερικής Αξιολόγησης

Δεν υπάρχει καμία αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου

Έχει την ευελιξία για συχνή αναθεώρηση και αναπροσαρμογή των ΘΕ και των προγραμμάτων σπουδών που προσφέρει

Η δομή σε πανεπιστήμια, σχολές και τμήματα δε βοηθάει τόσο τις αλλαγές των προγραμμάτων σπουδών και των περιεχομένων των μαθημάτων

Προωθεί τη διεπιστημονική προσέγγιση

Η κάθε σχολή προσανατολίζεται σε μια εξειδικευμένη γνώση



Κριτήριο για μια ΘΕ είναι οι ώρες μελέτης ενός φοιτητή

Κριτήριο για ένα μάθημα είναι οι ώρες διδασκαλίας από το διδάσκοντα

Προσδίδει στο διδάσκοντα το ρόλο του καθηγητή – σύμβουλο

Διατηρεί την καθ΄ έδρας διδασκαλία και σχέση του διδάσκοντα με τον διδασκόμενο

Ο φοιτητής με δραστηριότητες εμπλέκεται στη εκπαιδευτική διαδικασία έτσι που να δημιουργείται μια αμφίδρομη σχέση μεταξύ καθηγητή – φοιτητή – εκπαιδευτικού υλικού

Ο φοιτητής χρησιμοποιεί το εκπαιδευτικό υλικό για την πρόσληψη πληροφορίας και μόνο

Χρησιμοποιεί μεγάλη ποικιλία μέσων επικοινωνίας βάζοντας τις βάσεις για μια πολυμορφική εκπαίδευση

Η χρήση της τεχνολογίας γίνεται σε επίπεδο εργαστηρίου και όχι ως μέσο για τη διδασκαλία

 

Τις διαφορές αυτές που έχουν σχέση με τις νέες παιδαγωγικές μεθόδους που εφαρμόζει το ανοιχτό πανεπιστήμιο και χρησιμοποιεί λιγότερο το παραδοσιακό, θα τις αναλύσουμε παρακάτω την κάθε μία ξεχωριστά, γιατί δεν ομαδοποιούνται. Αυτό που είναι κοινό – όσον αφορά τα χαρακτηριστικά του ανοικτού πανεπιστημίου – είναι ότι όλα φέρουν μια νέα και σύγχρονη αύρα στην εκπαίδευση. Παιδαγωγικές θεωρίες που τις τελευταίες δυο δεκαετίες αγγίζουν την ελληνική παιδεία απλώς θεωρητικά ή σε μια μικρή δόση από προσωπικές πρωτοβουλίες εκπαιδευτικών, τώρα παίρνουν σάρκα και οστά μέσα από ένα θεσμικό πλαίσιο ενός πανεπιστημίου.

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι ένα πρωτότυπο φαινόμενο για τα ελληνικά δεδομένα. Είναι η μόνη μέθοδος που μπορεί να διασφαλίσει σπουδές σε όποιον το επιθυμεί ανεξάρτητα με τον τόπο κατοικίας του και τις επαγγελματικές και οικογενειακές του υποχρεώσεις. Τα αποτελέσματα αυτής δεν έχουν ακόμα καταγραφεί. Στο παραδοσιακό σύστημα η φυσική παρουσία του φοιτητή είναι υποχρεωτική. Υποχρεούται να βρίσκεται εκεί είτε γιατί υπάρχει παρουσιολόγιο, είτε γιατί δε θα μπορέσει να αντεπεξέλθει στις εξετάσεις, αφού τα βιβλία είναι έτσι γραμμένα που να προϋποθέτουν την διδασκαλία πρόσωπο με πρόσωπο.

Όσον αφορά το εκπαιδευτικό υλικό το ανοικτό πανεπιστήμιο φέρνει ακόμα μια καινοτομία με την ίδρυση του Εργαστηρίου Εκπαιδευτικού Υλικού και Εκπαιδευτικής Μεθοδολογίας. Το εκπαιδευτικό υλικό είναι πρότυπο και παράγεται ειδικά για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ελέγχεται και αξιολογείται. Στο παραδοσιακό πανεπιστήμιο ο κάθε καθηγητής προτείνει ένα σύγγραμμα της επιλογής του, συνήθως είναι ο ίδιος ο συγγραφέας, το οποίο δεν ελέγχεται και δεν αξιολογείται από κανέναν.

Συνεχίζοντας την αναφορά στο εκπαιδευτικό υλικό ας σημειωθεί ότι για το ανοικτό πανεπιστήμιο αυτό δεν είναι μόνο έντυπο, αλλά και οπτικοακουστικό (CD, βιντεοκασέτες, κασέτες ήχου κτλ. ), ειδικά διαμορφωμένο και ελεγμένο για τις σπουδές από απόσταση. Επίσης προωθεί τη χρήση πολλαπλών βιβλίων και πηγών. Αυτό βέβαια συμβαίνει και στο παραδοσιακό πανεπιστήμιο, κυρίως όμως στα μεταπτυχιακά και διδακτορικά, καθώς σε αυτά χρειάζεται περισσότερη ερευνητική δουλειά. Σε αντιπαράθεση με το υψηλής ποιότητας και μεγάλης ποικιλίας υλικό του ανοικτού πανεπιστημίου, το παραδοσιακό έχει πολλά εργαστήρια και απαιτεί πρακτικές ασκήσεις από τους τελειόφοιτους φοιτητές.

Στο ανοικτό πανεπιστήμιο έχει συγκροτηθεί Μονάδα Εσωτερικής Αξιολόγησης με σκοπό τη δημιουργία στατιστικών δεδομένων ώστε να γίνει έλεγχος και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών διαδικασιών και των αποτελεσμάτων αυτών και να επέλθουν οι απαιτούμενες αλλαγές, ώστε να διατηρείται υψηλή ποιότητα σπουδών. Στο παραδοσιακό πανεπιστήμιο υπάρχουν σε κάθε Τμήμα οι Γενικές Συνελεύσεις οι οποίες είναι αρμόδιες για τις απαραίτητες αλλαγές που χρειάζεται το Τμήμα για να λειτουργεί καλύτερα και αποτελεσματικότερα. Ωστόσο στο Θεσμικό Πλαίσιο (Π.χ. του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών – Οδηγός Σπουδών 1999- 2000 ), δεν αναφέρεται πουθενά η αξιολόγηση και μάλιστα βάση δεδομένων. Το μόνο που αναφέρεται είναι η έκφραση “διατύπωση γνώμης” από μέλη της Γ.Σ. του Τμήματος.

 

Το ανοικτό πανεπιστήμιο οργανώνει νέα προγράμματα σπουδών που είναι πιο κοντά στην αγορά εργασίας, δηλαδή είναι πιο ευέλικτο καθώς δύναται η συχνή αναθεώρηση και αναπροσαρμογή των Θ.Ε.. Στα παραδοσιακά τριτοβάθμια ιδρύματα αυτή η ευελιξία είναι μειωμένη και μόνο η ίδρυση νέων Τμημάτων και Σχολών ευνοούν προς αυτήν την κατεύθυνση, πράγμα όμως που είναι χρονοβόρο.

Η διεπιστημονική προσέγγιση είναι μια σύγχρονη οπτική που αγγίζει όλα τα νέα παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά δεδομένα και που όμως μένει μακριά από τα παραδοσιακά τριτοβάθμια ιδρύματα καθώς τα προγράμματα σπουδών αυτών είναι αναγκαστικά “κλειστά”, αφού η κάθε σχολή οδηγεί σε συγκεκριμένες, εξειδικευμένες γνώσεις και πτυχία. Στο ανοικτό πανεπιστήμιο, με τη Θ.Ε. και το αρθρωτό σύστημα, υπάρχει περιθώριο για την ουσιαστική προς την διεπιστημονική προσέγγιση κατεύθυνση.

Είναι πραγματικά πρωτότυπο να βρίσκεις σε έναν οδηγό σπουδών πλήρες χρονοδιάγραμμα για τις ώρες που απαιτούνται για την μελέτη μιας Θ.Ε. .Αυτό βέβαια συμβαίνει στο οδηγό σπουδών του ανοικτού πανεπιστημίου. Στον αντίστοιχο οδηγό των παραδοσιακών πανεπιστημίων βρίσκουμε τις ώρες που προσφέρεται το Μάθημα προς διδασκαλία. Η διαφορά είναι σαφής ως προς τη συμμετοχή του φοιτητή.

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση υποχρεώνει το φοιτητή και το διδάσκοντα σε μια επικοινωνία που μπορεί να μην είναι πρόσωπο με πρόσωπο, αλλά είναι συχνή και άμεση, ως προς το διάλογο, ακόμα κι αν είναι μέσω της τεχνολογίας. Έτσι ο διδάσκοντας γίνεται από δάσκαλος και σύμβουλος. Στο συμβατικό σύστημα, εκτός από μερικές λαμπρές εξαιρέσεις επικοινωνιακών και ευπρόσιτων καθηγητών, η διδασκαλία ακολουθεί την παραδοσιακή αμφιθεατρική διδασκαλία, με τον καθηγητή παντογνώστη και απρόσιτο.

Η αμφίδρομη σχέση φοιτητή – καθηγητή – εκπαιδευτικού υλικού βοηθά στη βελτίωση της ποιότητας τόσο της διδασκαλίας όσο και της μάθησης.

Η πολυμορφική εκπαίδευση είναι μια απαίτηση της εποχής λόγω της ανάπτυξης της τεχνολογίας και ένα μέσο που εξασφαλίζει την πρόσβαση στην εκπαίδευση κάθε πολίτη.

 

 

Ομοιότητες

Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση – ΕΑΠ

Παραδοσιακή τριτοβάθμια εκπαίδευση – ΑΕΙ

Παρέχουν ανώτατες σπουδές

Παρέχουν ισότιμα πτυχία

Χρειάζεται περίπου ο ίδιος χρόνος για την ολοκλήρωση των σπουδών του κάθε επιπέδου αντίστοιχα

Απαιτούν τουλάχιστον απολυτήριο λυκείου

Για την απόκτηση πτυχίου απαιτούνται τελικές εξετάσεις ή/ και διατριβή

Παρέχουν σπουδές όλων των επιπέδων

Έχουν περιορισμένο αριθμό σπουδαστών

 

 

Οι ομοιότητες δεν είναι τίποτα άλλο παρά οι ικανές και αναγκαίες εκείνες συνθήκες που εξασφαλίζουν και στα δύο ιδρύματα μια υψηλή ποιότητα στις σπουδές και αξιοπιστία στα πτυχίων που παρέχουν.

Για την τελευταία θα λέγαμε ότι σύμφωνα με το ιδεώδες της ανοικτής εκπαίδευσης, θα έπρεπε να εντάσσεται στις διαφορές. Με τα σημερινά δεδομένα όμως που αφορούν στο ΕΑΠ, δίδεται ως ομοιότητα αφού ο αριθμός κατά σχολή - και των προγραμμάτων σπουδών που η κάθε μια προσφέρει - είναι περιορισμένος, όπως και στο παραδοσιακό σύστημα.

 

 

 

 

Το δημοτικό σχολείο, ο δάσκαλος και η ανοιχτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Ως δασκάλα θα προσεγγίσω τη δυνατότητα κάλυψης αναγκών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης από την ανοιχτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Αυτή η προσέγγιση θα γίνει περισσότερο σε σχέση με το ιδεώδες της ανοιχτής εκπαίδευσης και λιγότερο με τη σημερινή πραγματικότητα στην Ελλάδα, που είναι το ΕΑΠ. Ο λόγος είναι ότι το ΕΑΠ μπορεί να καλύψει μερικώς τις ανάγκες των εκπαιδευτικών, αλλά όχι των μικρών μαθητών.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Οι ανάγκες που παρουσιάζονται σήμερα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση συνδέονται τόσο με την εκπαίδευση - επιμόρφωση των εκπαιδευτικών όσο και με την εκπαίδευση κάποιων μαθητών του δημοτικού σχολείου που αποτελούν “ιδιαίτερες περιπτώσεις”.

Η δια βίου εκπαίδευση

Η παιδαγωγική επιστήμη, όπως και όλες οι επιστήμες, έχει μια ραγδαία εξέλιξη. Οι τελευταίες έρευνες, τα καινούργια συμπεράσματα, οι σύγχρονες μεθοδολογίες, το πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό και οι νέες τεχνολογίες ζητούν από το δάσκαλο να είναι σε συνεχή εγρήγορση και αναζήτηση. Δηλαδή σε συνεχή σπουδή της επιστήμης του και των νέων στοιχείων που πρέπει να γνωρίζει και να χρησιμοποιεί, ώστε να είναι ένας δάσκαλος σύγχρονος και αποτελεσματικός.

Αυτό σημαίνει βέβαια δια βίου εκπαίδευση, όπως την ορίζουν και την απαιτούν οι νέες παγκόσμιες τάσεις στα περισσότερα επαγγέλματα κι όπως η ανοιχτή εκπαίδευση έρχεται να την υπηρετήσει και να την προωθήσει.

Πρακτικά αυτή η ανάγκη σήμερα καλύπτεται μερικώς από τα Διδασκαλεία Δημοτικής Εκπαίδευσης που παρέχουν τη λεγόμενη Μετεκπαίδευση, τα ΠΕΚ και την Εξομοίωση (κατά κάποιο τρόπο). Αυτά ωστόσο ούτε συνεχή επιμόρφωση προσφέρουν, ούτε είναι δυνατή η πρόσβαση και η φοίτηση σ’ αυτά όλων των δασκάλων. Ειδικά όσον αφορά το δεύτερο εμπόδιο οι κύριοι λόγοι είναι ότι ένας μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών κατοικεί σε απόσταση από τις έδρες αυτών των ιδρυμάτων και ότι οι επαγγελματικές και οικογενειακές υποχρεώσεις δεν τους επιτρέπουν να παρακολουθούν παραδοσιακά μαθήματα, δηλαδή πρόσωπο με πρόσωπο. Συνεπώς η ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα ήταν η σοβαρότερη πανάκεια στο πρόβλημα και αίτημα των καιρών.

Το ΕΑΠ

Το ΕΑΠ, η μόνη πραγματικότητα της ανοικτής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, προσφέρει σήμερα ένα μεταπτυχιακό με τίτλο: “σπουδές στην εκπαίδευση”, το οποίο όμως έχει εξαιρετικά περιορισμένο αριθμό φοιτητών, παρά τη μεγάλη ζήτηση. Ακριβώς ο μεγάλος αριθμός αιτήσεων επιβεβαιώνει την ανάγκη των εκπαιδευτικών για επιμόρφωση. Στα μεταπτυχιακά όμως θα επανέλθουμε παρακάτω.

Προσφέρει ακόμα κάποιες Θεματικές Ενότητες μεμονωμένες, σχετικές με την εκπαίδευση, που οδηγούν σε πιστοποιητικά μεταπτυχιακής επιμόρφωσης, που ωστόσο και αυτά είναι ανεπαρκή να καλύψουν προς το παρόν τις ανάγκες που υπάρχουν.

Τι μπορεί να γίνει

Μια θεμιτή και αποτελεσματική λύση θα ήταν η ίδρυση ενός Ενιαίου Μετεκπαιδευτικού Φορέα, είτε μετά από πρωτοβουλία και μέριμνα της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, είτε με τη μορφή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου ως αυτοδιοικούμενο ίδρυμα, σε απευθείας σύνδεση με το ΥΠΕΠΘ, το οποίο θα χρησιμοποιεί την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και θα απευθύνεται σε μεγάλο αριθμό δασκάλων.

Μια άλλη λύση θα ήταν τα Παιδαγωγικά Τμήματα, τα Διδασκαλεία που προσφέρουν μετεκπαίδευση και τα ΠΕΚ, δηλαδή οι φορείς που παρέχουν σήμερα επιμόρφωση, να υιοθετήσουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση για να δώσουν την ευκαιρία σε κάθε δάσκαλο να μπορεί να επιμορφωθεί και να έχει συνεχή επαφή με την επιστήμη της παιδαγωγικής και με ότι σχετίζεται με την εκπαίδευση.

Τα μεταπτυχιακά

Οι περισσότεροι εν ενεργεία δάσκαλοι στην Ελλάδα σήμερα έχουν αποφοιτήσει από διετείς Παιδαγωγικές Ακαδημίες. Αυτό σημαίνει πως οι δάσκαλοι μέχρι το 1988, οπότε έχουμε τους πρώτους απόφοιτους από τα Παιδαγωγικά Τμήματα, δεν είχαν τη δυνατότητα να συνεχίσουν τις σπουδές τους για μεταπτυχιακά, αφού οι Παιδαγωγικές Ακαδημίες ήταν Ανώτερα κι όχι Ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Μόλις το 1995 το δίπλωμα διετούς μετεκπαίδευσης του Μ.Δ.Δ.Ε. (Μαράσλειου Διδασκαλείου Δημοτικής Εκπαίδευσης) εξισώνεται με αυτό των Παιδαγωγικών Τμημάτων, οπότε ανοίγεται ο δρόμος για τους δασκάλους των Παιδαγωγικών Ακαδημιών να προχωρήσουν σε μεταπτυχιακά. Σε λίγο έρχεται και η εξομοίωση και ξαφνικά, αλλά δίκαια, η ζήτηση σε μεταπτυχιακά είναι πολύ μεγάλη.

Παρά το γεγονός ότι τα Παιδαγωγικά Τμήματα έχουν μεταπτυχιακά, σε αυτά δεν μπορούν άνετα να αντεπεξέλθουν όσοι δάσκαλοι ζουν μακριά από αυτά ή έχουν επιβαρημένες οικογενειακές υποχρεώσεις. Το ΕΑΠ προσφέρει, όπως έχουμε πει παραπάνω, προς το παρόν μικρό αριθμό μεταπτυχιακών σχετικών με την εκπαίδευση και αφορά και τις δύο βαθμίδες των εκπαιδευτικών. Οι πιθανότητες φοίτησης σε αυτά έτσι ελαχιστοποιούνται. Ωστόσο αυτή τη στιγμή το ΕΑΠ είναι η πιο αισιόδοξη “πηγή” επιμόρφωσης, αφού είναι και η μοναδική που πραγματοποιείται με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Οι μαθητές του δημοτικού σχολείου

Θεωρείται γενικά ότι εφόσον η φοίτηση στο δημοτικό σχολείο είναι υποχρεωτική και αφού λειτουργούν δημοτικά σχολεία σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας, οι ευκαιρίες στην εκπαίδευση δίνονται σε όλα τα ελληνόπουλα και όσα παιδιά κατοικούν στην Ελλάδα σήμερα. Αν τα πράγματα ήταν τόσο απλά η ανοιχτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση δε θα είχε λόγο ύπαρξης στο υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα και για αυτό, θα έλεγε κάποιος, δεν χρησιμοποιείται. Ωστόσο υπάρχουν περιπτώσεις που οι ευκαιρίες δεν είναι τόσο “ίσες” και ίσως άλλες ακόμα που δεν υπάρχουν καθόλου.

Θα διερευνήσουμε τη δυνατότητα εφαρμογής της ανοιχτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση προς δύο άξονες. Ο πρώτος έχει σχέση με την ένταξη της μεθοδολογίας της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στο παρόν αναλυτικό πρόγραμμα και θα έχει κυρίως πανελλαδικό χαρακτήρα, ενώ ο δεύτερος έχει σχέση με τη δυνατότητα πρόσβασης στην εκπαίδευση παιδιών με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.

Για όλα τα παιδιά

Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από την επιστημονική και τεχνολογική ανάπτυξη με αποτέλεσμα βασικό κριτήριο της εκπαίδευσης ενός ατόμου να είναι η δυνατότητα πρόσβασης αυτού στην πληροφορία. Σ’ αυτό το σημείο το δημοτικό σχολείο και το αναλυτικό πρόγραμμα που χρησιμοποιεί είναι ανεπαρκές. Βέβαια κάποια παιδιά ανάλογα με το περιβάλλον που μεγαλώνουν έχουν διαφορετικές ευκαιρίες.

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα μπορούσε να καλύψει πολλά κενά αν γινόταν οργανωμένα και παρείχε προγράμματα ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των μαθητών και τις ανάγκες των περιοχών όλης της Ελλάδας.

Οι ιδιαίτερες περιπτώσεις

Θα λέγαμε ότι υπάρχουν δύο κατηγορίες που εντάσσονται στις ιδιαίτερες περιπτώσεις. Στην πρώτη ανήκουν τα παιδιά που ζουν μεν στην Ελλάδα, αλλά κινητικές ή άλλες δυσκολίες τα εμποδίζουν να παρακολουθούν κανονικά τα μαθήματα του σχολείου. Στη δεύτερη τα ελληνόπουλα που προσωρινά ή μόνιμα ζουν στο εξωτερικό και θα ήθελαν να λάβουν ελληνική παιδεία, παρακολουθώντας όλο ή μέρος (π.χ. μόνο την ελληνική γλώσσα) του αναλυτικού προγράμματος της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Επαναλαμβάνοντας τον όρο “αναλυτικό πρόγραμμα” δε σημαίνει πως η ύλη και τα εγχειρίδια θα ήταν ίδια σε όλες τις περιπτώσεις. Άλλωστε αρχή της ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είναι το ειδικό εκπαιδευτικό υλικό.

 

Συμπεράσματα

Όσον αφορά το πρώτο μέρος της εργασίας το θέμα δεν είναι βέβαια αν θα κρίνουμε πιο ίδρυμα είναι καλύτερο, ούτε πώς θα αμβλύνουμε τις διαφορές. Είναι φανερό ότι τα δύο ιδρύματα εξυπηρετούν άλλους σκοπούς και χρησιμοποιούν άλλες μεθόδους. Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι πώς το κάθε ένα θα μπορούσε να βελτιώσει τα προγράμματα σπουδών του, λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα και τα συμπεράσματα των αποτελεσμάτων της λειτουργίας και της ποιότητας των σπουδών που προσφέρει το άλλο. Επίσης να γίνει σαφής στην κοινωνία ο ρόλος που έχει το κάθε ίδρυμα και σε ποιους απευθύνεται, έτσι ώστε να γίνεται στο μέγιστο η αξιοποίηση των παροχών του από τον καθένα.

Όσον αφορά το δεύτερο μέρος, το ευχάριστο είναι ότι η Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση είναι πια πραγματικότητα για την ελληνική παιδεία και κοινωνία. Με αρχή το ΕΑΠ και κάποιο άλλο ίδρυμα ή και πολλοί φορείς θα υιοθετήσουν το ιδεώδες του και τη μεθοδολογία του και θα προσπαθήσουν να καλύψουν τα κενά της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, για μια δια βίου εκπαίδευση, και θα δώσουν την ευκαιρία σε όλα τα ελληνόπουλα για μόρφωση.

 

Βιβλιογραφία

Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, Θεσμοί και λειτουργίες, τόμος Α, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα, 1998,1999

Λιοναράκης Αν., Εξ αποστάσεως και συμβατική εκπαίδευση:συγκλίνουσες ή αποκλίνουσες δυνάμεις, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, 2000

Νόμος υπ’ αριθ. 2552, Εφημερίς της Κυβερνήσεως, Αρ. Φύλλου 266

Οδηγός σπουδών, για τη θεματική ενότητα: “Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση”, Πάτρα 2000

Οδηγός σπουδών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Αθήνα, 1999