Πάνος

Μπεγέτης

Αλκυόνης 61

Γαλάτσι

11146

2133377

begetisp@otenet.gr

 

 

ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

 

 

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση

 

 

ΚΩΔΙΚΟΣ ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

ΕΚΠ81

 

 

 

 

ΑΥΞΩΝ ΑΡΙΘΜΟΣ ΓΡΑΠΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

1

 

 

 

Ακαδημαϊκό έτος:

 

2000-2001

 

Ημερομηνία αποστολής

25/05/00

 

 

Εισαγωγή

Τα εκπαιδευτικά συστήματα δημιουργήθηκαν για να παρέχουν οργανωμένα γνώσεις και να διδάξουν τους κανόνες που ισχύουν στην εκάστοτε κοινωνία . Σκοπός είναι οι πολίτες να ενταχθούν και να δημιουργήσουν μέσα στο κοινωνικό σύνολο. Τα εκπαιδευτικά συστήματα πάντα είχαν μια στενή σχέση με την αγορά εργασίας. Η σχέση αυτή γίνεται ολοένα και στενότερη για τους λόγους που αναλύονται πιο κάτω. Οι βαθμίδες της εκπαίδευσης διεθνώς είναι τρεις. Η Τρίτη είναι αυτή που έχει και τους πιο στενούς δεσμούς με την επαγγελματική αποκατάσταση του πολίτη.

Στη τριτοβάθμια εκπαίδευση εισήχθηκε ένα καινούργιος θεσμός το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Παρακάτω , και στο πρώτο μέρος της εργασίας, θα γίνει μια προσπάθεια να γίνει μια σύγκριση του σε διάφορους τομείς με τα παραδοσιακά πανεπιστήμια. . Στο δεύτερο μέρος θα προσδιοριστούν και θα αναλυθούν οι ανάγκες που έρχεται να καλύψει το ΕΑΠ μέσα στη κοινωνία, το εκπαιδευτικό σύστημα, και ειδικότερα των εκπαιδευτικών.

Τρόπος Εισαγωγής

Στο παραδοσιακό σύστημα εκπαίδευσης για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση πρέπει ο υποψήφιος φοιτητής – σπουδαστής να υποστεί μια διαδικασία επιλογής που είναι είτε εισαγωγικές εξετάσεις ή πανελλήνιες ή πανελλαδικές κλπ. Το σύστημα εισαγωγής με εξετάσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προϋποθέτει γνώσεις εκ μέρους του υποψήφιου σε γνωστικούς τομείς που πιθανόν να του είναι και άχρηστοι στην παρακολούθηση των μαθημάτων της ειδικότητας που έχει επιλέξει.. Το σύστημα δημιουργεί σοβαρές στρεβλώσεις ως προς την επιλογή κλάδου ή πανεπιστημίου με αποτέλεσμα πολλοί επιτυχόντες να ξαναδίνουν και δεύτερη και τρίτη φορά για να εκπληρώσουν την επιθυμία τους. ΠΧ ένας υποψήφιος που θέλει ιατρική εισάγεται στην κτηνιατρική ένας που επιθυμεί ΑΕΙ σε ΤΕΙ ένας που επιθυμεί εισαγωγή στην Αθήνα να εισάγεται στην περιφέρεια κλπ.

Με το σύστημα της επιλογής δια μέσου εισαγωγικών εξετάσεων πέρα από το γεγονός ότι με τα στοιχεία μέχρι σήμερα ένα 75% των υποψηφίων παραμένει εκτός νυμφώνα, και στη μερίδα των επιτυχόντων έχουμε πολλές αποτυχίες ως προς την πραγματική βούληση εισαγωγής των επιτυχόντων υποψηφίων.

Σε ένα ανοικτό σύστημα εκπαίδευσης ο υποψήφιος είναι ελεύθερος να επιλέξει αυτό που πραγματικά θέλει γιατί η πρόσβαση εξαρτάται ή από κλήρωση ή σε αναπτυγμένη μορφή, είναι παντελώς ελεύθερη. Πιθανές ελλείψεις σε προαπαιτούμενες γνώσεις καλύπτονται από την ανάπτυξη του προγράμματος σπουδών που εν πολλοίς μπορεί να εξατομικευτεί, πλην όμως εξακολουθεί να είναι ένα μικρό μειονέκτημα. Σύμφωνα με το ιδεώδες της ανοικτής εκπαίδευσης όποιος θέλει να σπουδάσει θα πρέπει ελεύθερα να μπορεί, τα δίδακτρα εξάλλου είναι σε χαμηλό επίπεδο ώστε να μην αποτελεί φραγμό στην πρόσβαση.

Ηλικία φοιτητών

Το παραδοσιακό μοντέλο αναφέρεται στις αμέσως μεταλυκειακές ηλικίες για τους φοιτητές του.

Το ανοικτό πανεπιστήμιο έχει φοιτητές μεγαλύτερων ηλικιών που συνήθως είναι εργαζόμενοι και πιθανόν οικογενειάρχες.

Η ηλικία των σπουδαστών εκτός από την διαστρωμάτωση τους υποκρύπτει και την πιθανότητα της κατευθυνόμενης ή λανθασμένης επιλογής κατεύθυνσης σπουδών , ενώ κατά τεκμήριο οι μεγαλύτερες ηλικίες είναι πιο συνειδητές για το τι ακριβώς θέλουν.

Χρόνος τόπος ρυθμός φοίτησης

Στα παραδοσιακά πανεπιστήμια η διδασκαλία γίνεται στους χώρους που βρίσκεται συνήθως η έδρα του πανεπιστημίου. Για να παρακολουθήσει ο φοιτητής θα πρέπει να μεταβεί σε αυτούς τους χώρους. Εκτός των περιπτώσεων θεωρητικών μαθημάτων η παρακολούθηση είναι υποχρεωτική σε φροντιστηριακά ή εργαστηριακά μαθήματα. Σε πολλές περιπτώσεις ο φοιτητής έχει την δυνατότητα να διαμορφώσει το δικό του πρόγραμμα παρακολούθησης συγκεκριμένων μαθημάτων αλλά αυτό πολλές φορές σημαίνει ότι ξεκινάει το πρωί για να τελειώσει το βράδυ με τα ανάλογα κενά . Ο φοιτητής σε κάθε περίπτωση είναι υποχρεωμένος να ακολουθήσει τον ρυθμό παράδοσης του διδάσκοντα.

Στα ανοικτά συστήματα εκπαίδευσης ο φοιτητής παρακολουθεί τα μαθήματα με την μεθοδολογία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης βρίσκεται δηλαδή στο σπίτι του ή στο χώρο που αυτός έχει επιλέξει. Με τον τρόπο αυτό μπορεί να ακολουθήσει το δικό του ρυθμό στην μάθηση των συγκεκριμένων μαθησιακών αντικειμένων. Το σύστημα αυτό όμως απαιτεί μεγάλη αυτοπειθαρχία εκ μέρους του φοιτητή.

Ρόλος και σχέσεις με τους διδάσκοντες

Στα παραδοσιακά συστήματα είχαμε την έδρα την αυθεντία και το ακριβοθώρητο του καθηγητή. Τα πράγματα βελτιώθηκαν πολύ με την δημιουργία των τομέων. Ο ρόλος του καθηγητή είναι να διδάσκει και να εξετάζει σχεδόν απρόσωπα, λόγω του μεγάλου συνήθως αριθμού των φοιτητών που παρακολουθούν . Οι σχέσεις διδασκόντων – διδασκομένων γίνονται εγγύτερες στις περιπτώσεις των φροντιστηριακών ή εργαστηριακών μαθημάτων. Στο ανοικτό σύστημα εκπαίδευσης ο ρόλος του καθηγητή είναι πολύ διαφορετικός από ότι έχουμε συνηθίσει, συμβουλευτικός και ψυχολογικά υποστηρικτικός του φοιτητή. Το σύστημα στηρίζεται στη τακτική επικοινωνία του καθηγητή συμβούλου με τον φοιτητή του.

Κόστος σπουδών

Η ανάλυση του κόστους θα γίνει σε δύο επίπεδα: στο κόστος του φοιτητή για να σπουδάσει (ατομικό κόστος) και στο κόστος της πολιτείας για να προσφέρει τριτοβάθμια εκπαίδευση( κοινωνικό κόστος).

Παρόλο, που η τριτοβάθμια εκπαίδευση παρέχεται στη χώρα μας δωρεάν το κόστος για ένα φοιτητή που φοιτά στη πόλη μόνιμής διαμονής του είναι σημαντικό ενώ για κάποιον που σπουδάζει σε άλλη πόλη ή έχει αναγκαστεί να πάει στο εξωτερικό εξαιρετικά μεγάλο που ξεκινάει από δύο ως δέκα εκατομμύρια δραχμές ετησίως από έρευνες που έχον γίνει πρόσφατα.

Η εγγραφή σε ένα ανοικτό πανεπιστήμιο σε αντίθεση με ένα παραδοσιακό πανεπιστήμιο απαιτεί ένα ποσό που όμως είναι αρκετά χαμηλό. Τα παρελκόμενα έξοδα εξαιτίας της μεθόδου της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είναι πάρα πολύ μικρά.

Η δαπάνη για την πολιτεία για την δημιουργία τις εγκαταστάσεις και τον εξοπλισμό ενός παραδοσιακού πανεπιστημίου είναι πολύ μεγάλο. Ένα ανοικτό πανεπιστήμιο χρειάζεται μικρότερες κτιριακές εγκαταστάσεις ενώ σε κάθε περίπτωση μπορεί να διαχειριστεί καλύτερα τον εξοπλισμό του .Ένα σημαντικό τμήμα του κόστους σπουδών του ανοικτού πανεπιστήμιου είναι το εκπαιδευτικό υλικό που όμως με σωστή διαχείριση μπορεί και αυτό να μειωθεί.

Διδακτικό υλικό

Στα παραδοσιακά πανεπιστήμια το κύριο εκπαιδευτικό υλικό είναι τα διάφορα συγγράμματα των διδασκόντων καθηγητών. Στο ανοικτό πανεπιστήμιο το εκπαιδευτικό υλικό αποτελεί ένα πακέτο . το πακέτο αυτό πέρα από τα συγγράμματα που πρέπει να είναι γραμμένα με την μέθοδο της εξ αποστάσεως διδασκαλίας , περιλαμβάνει κασέτες ήχου και βίντεο καθώς και συμπαγείς δίσκοι ή εργαλεία δείγματα κλπ

Δομή μαθημάτων -Πτυχίο

Στα παραδοσιακά πανεπιστήμια η δομική μονάδα είναι το τμήμα που προσφέρει διάφορα εξαμηνιαία μαθήματα για την λήψη ενός συγκεκριμένου πτυχίου.

Στα ανοικτά πανεπιστήμια ακολουθείται το αρθρωτό σύστημα ,δομική μονάδα του οποίου είναι η θεματική ενότητα που περιλαμβάνει ένα γνωστικό αντικείμενο . Με το συνδυασμό διαφορετικών θεματικών ενοτήτων μπορούμε να καταλήξουμε και σε διαφοροποιημένα – εξατομικευμένα πτυχία.

Τρόπος μελέτης

Σε ένα παραδοσιακό πανεπιστήμιο ο φοιτητής είναι πρέπει να παρακολουθεί τις παραδόσεις μολονότι αυτό δεν είναι υποχρεωτικό . Υποχρεωτική παρακολούθηση έχουμε σε φροντιστηριακά μη εργαστηριακά μαθήματα. Στο τέλος κάθε εξαμήνου δίνει εξετάσεις. Αν δεν περάσει το μάθημα έχει συνήθως δυνατότητα να το ξαναδώσει αρκετές φορές πρακτικά μέχρι να πάρει το πτυχίο του. Ορισμένα μαθήματα θεωρούνται ¨αλυσίδα¨ με αποτέλεσμα να μην σου επιτρέπεται να παρακολουθήσεις ένα μάθημα αν δεν έχεις εξεταστεί επιτυχώς στο προηγούμενο της αλυσίδας. Ο φοιτητής έχει σχετική ελευθερία να επιλέξει τον τρόπο που θα κατανείμει την προσπάθεια του μέσα στο εξάμηνο σε σχέση βέβαια με όλα τα μαθήματα που παρακολουθεί.

Σε ένα ανοικτό σύστημα ή παρακολούθηση μιας θεματικής ενότητας εκτείνεται σε διάστημα μεγαλύτερο του εξαμήνου . Υπάρχει συμβουλευτική προτεινόμενη κατανομή χρόνου για την διεκπεραίωση των εργασιών της θεματικής ενότητας και το ρυθμό μελέτης. Η επιτυχής παρακολούθηση εξαρτάται από την περαίωση των εργασιών και από μία τελική εξέταση. Το σύστημα απαιτεί μεγάλη αυτοπειθαρχία από το σπουδαστή.

Θεσμός- Αξιολόγηση

Σαν θεσμός τα παραδοσιακά πανεπιστήμια λειτουργούν σχεδόν αμέσως μετά την ίδρυση του Ελληνικού κράτους. Ειδικά για την ελληνική κοινωνία και πραγματικότητα εμφανίζεται το φαινόμενο της πτυχιοθηρίας, που ξεκινά από τη δεκαετία του 60. Με το σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων, και τη διαμόρφωση των βάσεων, τα παραδοσιακά πανεπιστήμια έχουν αξιολογηθεί στη κοινή γνώμη.

Το ελληνικό ανοικτό πανεπιστήμιο είναι ένας σχετικά νέος θεσμός (δύο χρόνια πραγματικής λειτουργίας) για την Ελλάδα.. Παρά το γεγονός ότι δεν υπήρξαν αντιδράσεις στον ακαδημαϊκό χώρο για τη δημιουργία του, δεν μπορούμε να το συγκρίνουμε ακόμη από πλευράς αποδοχής και αξιολόγησης από την ελληνική κοινωνία , μολονότι ο αριθμός των πρώτων υποψηφίων ήταν εξαιρετικά ικανοποιητικός.

Ανάγκες σύγχρονων κοινωνιών

Οι διαφορές που επισημάνθηκαν ακροθιγώς πιο πάνω ανάμεσα σε ένα παραδοσιακού τύπου πανεπιστημίου και ενός ανοικτού και εξ απόστασης εκπαίδευσης πανεπιστημίου δημιουργήθηκαν για να καλύψουν τις νέες ανάγκες του εκπαιδευτικού συστήματος που είναι προσανατολισμένο πιο πολύ στην επαγγελματική εκπαίδευση.

Ένα κύριο χαρακτηριστικό, των σύγχρονων κοινωνιών είναι η αλματώδης τεχνολογική εξέλιξη που αλλάζει της δομές του κοινωνικό οικονομικού υπόβαθρου της κοινωνίας με πάρα πολύ γρήγορους ρυθμούς. Η εκπαίδευση ήταν ο κύριος άξονας πληροφόρησης και διαπαιδαγώγησης του ατόμου για να μπορεί να σταθεί επιτυχώς στην κοινωνία. Παρόλο που ο τρόπος που μαθαίνει ο άνθρωπος έχει ελάχιστα διαφοροποιηθεί , οι πηγές πληροφόρησης και ο τρόπος μετάδοσης τους έχουν διευρυνθεί σημαντικά .Η εκπαίδευση έχει όλο και πιο έντονη διαπλοκή με την αγορά εργασίας παρά ποτέ. Ο σύγχρονος άνθρωπος δεν έχει μοναδική πηγή πληροφόρησης τον δάσκαλο ή τον γονέα. Η εύρεση ή η διακράτηση μιας θέσης εργασίας απαιτεί γνώση νέων τεχνολογιών που συνεχώς γίνονται νεώτερες.

Προσαρμογή του εκπαιδευτικού συστήματος

Στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έχουν γίνει προσαρμογές που είναι στην ίδια κατεύθυνση με το ιδεώδες της ανοικτής εκπαίδευσης. Η ανάγκη αφενός μεν για περισσότερες εκπαιδευτικές ευκαιρίες μετά το λύκειο αντιμετωπίζεται από το προγράμματα σπουδών επιλογής . Στα ΠΣΕ οι υποψήφιοι εισάγονται χωρίς εξετάσεις, ακολουθούνται όμως διάφορες ποσοστώσεις στον αριθμό εισακτέων ανάλογα με κάποια κοινωνικά κριτήρια του υποψήφιου . Τα ΠΣΕ έχουν δίδακτρα.. Τα γνωστικά αντικείμενα και κατά επέκταση τα πτυχία που παρέχουν τα ΠΣΕ στους σπουδαστές τους είναι σε αντικείμενα που δεν παρέχονται από το παραδοσιακό πανεπιστήμιο και κυρίως νέες ειδικότητες. Για το λόγο αυτό άλλωστε υπήρξε άσχημη υποδοχή από τους φοιτητές των παραδοσιακών. τμημάτων των πανεπιστημίων που διοργάνωσαν ΠΣΕ.

Η ανάγκη για περισσότερες ευκαιρίες και εξειδίκευση οδήγησε πολλές σχολές να αναμορφώσουν τα προγράμματα τους και να χωρίσουν τις σπουδές σε δύο κύκλους Στον Α κύκλο όλοι οι σπουδαστές παρακολουθούν κοινά μαθήματα ενώ στον Β κύκλο επιλέγουν κατεύθυνση στην οποία γίνεται αναφορά στο πτυχίο τους.

Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση για να εξασφαλιστεί η δυνατότητα αυτοτελών και μικρότερων κύκλων σπουδών το εξατάξιο γυμνάσιο χωρίστηκε σε δύο με το τριτάξιο γυμνάσιο και το τριτάξιο λύκειο.,

Στο τομέα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που επιφορτίζεται κύρια με την επαγγελματική γνώση δημιουργούνται τα ΤΕΕ που διαθέτουν δύο κύκλους σπουδών ένα διετή που οδηγεί σε πτυχίο επιπέδου 2 και ένα μονοετή που οδηγεί σε πτυχίο επιπέδου 3.

Παράλληλα με την δευτεροβάθμια εκπαίδευση παρέχεται επαγγελματική κατάρτιση με νέους θεσμούς όπως τα ΙΙΕΚ και τα ΚΕΚ. στα οποία οι σπουδές διαρκούν 4 εξάμηνα.

Εκπαίδευση εκπαιδευτών

Το εκπαιδευτικό σύστημα και κατ επέκταση ο λειτουργός του , ο εκπαιδευτικός, θα πρέπει να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες τόσο σε επίπεδο διδακτικής όσο και σε ενημέρωση στις νέες πληροφορίες που εντάσσονται στα γνωστικά αντικείμενα αλλά και στα καινούργια αντικείμενα που δημιουργούνται. Το εκπαιδευτικό σύστημα παρέχει σήμερα ορισμένες δυνατότητες για επιμόρφωση που θα αναπτύξω σύντομα .

Για τους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στους οποίους ανήκω και εγώ, τίθενται δύο βασικά προβλήματα σε σχέση με την επιμόρφωση

Για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις νέες διδακτικές μεθόδους αλλά και στις νέες εξελίξεις στο πεδίο του γνωστικού τους αντικειμένου ισχύουν σήμερα τα εξής:

Από τα παραπάνω μπορεί να φανεί ότι το ιδεώδες της ανοικτής εκπαίδευσης βρίσκει πρώτα από όλα πλαίσιο εφαρμογής στον χώρο των εκπαιδευτικών. Ήδη το παιδαγωγικό ινστιτούτο έχει δημιουργήσει κέντρο ανοικτής και εξ αποστάσεως ενίσχυσης των εκπαιδευτικών στο έργο τους χρησιμοποιώντας νέες τεχνολογίες και το διαδίκτυο.

εκπαιδευτικών σε θέματα σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού (ΣΕΠ) όπου γίνεται προσπάθεια για μια πληρέστερη συνολική αντίληψη των νέων επαγγελμάτων και των προσόντων που πρέπει να έχουν οι υποψήφιοι. Γενικά μπορούμε να πούμε ότι ο μαθητής που δεν περνά σε εισαγωγικές εξετάσεις έχει τις εξής εναλλακτικές δυνατότητες:

Οι μαθητές που παρακολουθούν τεχνική εκπαίδευση, όπου ανήκω και εγώ, έχουν κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Για την εγγραφή σε μια τεχνική σχολή απαραίτητο είναι το απολυτήριο τριτάξιου γυμνασίου. Σε ειδικότητες που έχουν να κάνουν με το σύγχρονο υπάλληλο γραφείου ο μέσος όρος ηλικίας ξεπερνά τα είκοσι χρόνια. Το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών της ειδικότητας είναι απόφοιτοι Λυκείου. Από πρόσφατη έρευνα που κάναμε στο σχολείο μας το 80% των μαθητών εργάζονται. Το 60% των εργαζομένων εργάζονται στην ειδικότητα που έχουν επιλέξει .Το σχολείο είναι απογευματινό και βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας .Οι μαθητές το συνδυάζουν με την εργασία τους η οποία βρίσκεται στην περιοχή του κέντρου της Αθήνας. Το γεγονός αυτό έχει αρκετά μειονεκτήματα και το κυριότερο είναι η κόπωση των μαθητών να παρακολουθήσουν ένα εξάωρο πρόγραμμα μετά από ένα οκτάωρο εργασίας τους. Η επιλογή όμως των περισσοτέρων είναι μονόδρομος με το δεδομένο ότι μπορούν να εξασφαλίσουν ένα πτυχίο που θα τους βοηθήσει ή αποκαταστήσει επαγγελματικά. Είναι προφανές ότι το προφίλ των μαθητών αυτών ταιριάζει απόλυτα στο ανοικτό σύστημα εκπαίδευσης.

Συμπέρασμα

Από τα παραπάνω εξάγεται αβίαστα το συμπέρασμα ότι για τον εκπαιδευτικό η διαρκής επιμόρφωση είναι αδήριτη ανάγκη. Η επιμόρφωση τους εστιάζεται κυρίως σε δύο τομείς:

την διδακτική πάνω στο αντικείμενο τους

τη συμβουλευτική για την καθοδήγηση των μαθητών στον να προσανατολιστούν επαγγελματικά

Αυτό που σημαίνει γνώση αφενός των εκπαιδευτικών ευκαιριών που παρέχει το σύστημα, αφετέρου γνώση για τις νέες ειδικότητες τα προσόντα που απαιτούνται, τους νέους κλάδους κλπ. Όπως αναλύθηκε πιο πάνω το εκπαιδευτικό σύστημα παρέχει αρκετές δυνατότητες με παραδοσιακές μεθόδους για να επιτευχθεί αυτό. Ο νέος θεσμός της ανοικτής και από απόσταση εκπαίδευσης έχει πολλά πλεονεκτήματα και προσιδιάζει καλύτερα στο λειτούργημα του εκπαιδευτικού. Το ΕΑΠ θα πρέπει να γίνει ευρύτερα γνωστό, και σε αυτό θα πρέπει να βοηθήσουμε και εμείς οι εκπαιδευτικοί.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΑΕΙ ΚΑΙ ΕΑΠ

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ

ΑΝΟΙΚΤΟ

1

Ηλικία φοιτητών

20

30

2

Βιβλία

Συγγράμματα

Πακέτο εκπαιδευτικού υλικού

3

Τρόπος εισαγωγής

Με εξετάσεις

Ελεύθερα ή τυχαία

4

Τόπος παρακολούθησης

Εδρα πανεπιστημίου

Στο σπίτι

5

Δομή

Σχολή - τμήμα

Σχολή Θεματική ενότητα

6

Μεθοδολογία

Διδασκαλία

Εξ αποστάσεως εκπαίδευση

7

Σχέσεις με καθηγητές

Αυθεντία

Συμβουλευτικός εμψυχωτικός

8

Κόστος σπουδών για φοιτητή

Μεγάλο

Μικρό

9

Κόστος ανά φοιτητή για την πολιτεία

μεγάλο

μικρό

10

Συγγραφή εκπαιδευτικου υλικού

Παραδοσιακή

Μέθοδος εξ αποστάσεως εκπαίδευσης

11

Επιλογή μαθημάτων

Συγκεκριμένη με μικρό βαθμό ελευθερίας

Αρθρωτό σύστημα ελεύθερη επιλογή ΘΕ

12

Ευπλασία προγραμμάτων σπουδών

μικρή

μεγάλη

13

Αριθμός πτυχίων

σχετικά μικρός-τυποποιημένος

πολύ μεγάλος- εξατομικευμένα πτυχία

14

Προγράμματα επιμόρφωσης που δεν οδηγούν σε πτυχίο

σχετικά λίγα

Πάρα πολλά

15

Μαθήματα

Εξαμηνιαία

ΘΕ (#εξάμηνα)

16

Θεσμός

Παλαιός

Νέος

17

Διάρκεια σπουδών

4 έτη ενιαία

Αυτοτελείς κύκλοι σπουδών

18

Ευκαιρίες σπουδών

λίγες

πολύ μεγάλες

19

Τρόπος διδασκαλίας

πρόσωπο με πρόσωπο

εξ αποστάσεως εκπαίδευση

20

Προσιτότητα με το διδάσκοντα

μικρή

μεγάλη

21

Επικοινωνία με διδάσκοντα

Συνήθως στη τάξη

Τηλέφωνα διαδίκτυο κλπ

22

Εκπαιδευτικό υλικό

Γενικοί κανόνες ανάπτυξης συγγραμμάτων

Ειδική σχεδίαση - νέες τεχνολογίες

23

Οργάνωση του φορέα

Μεγάλη

Πολύ μεγάλη

24

Συμβολή στη δια βίου εκπαίδευση

μικρή

μεγάλη

25

Ελαστικότητα στην παρακολούθηση των κοινωνικών τεχνολογικών αναγκών

μικρή

μεγάλη

26

Διοίκηση

Πρύτανης-Σύγκλητος-

Πρύτανης-Σύγκλητος-

27

Δίδακτρα

Μερικά ΜΠΣ και ΠΣΕ

Ναι

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

¨Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση¨ (τόμος Α) ¨εκδοση ΕΑΠ

¨Εξ αποστάσεως και συμβατική εκπαίδευση:συγκλίνουσες ή αποκλίνουσες δυνάμεις;¨Αντώνης Λιοναράκης,ΕΑΠ