ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

 

 

 

 

 

ΑΝΟΙΚΤΗ ΚΑΙ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Ένα Αντισυμβατικό Σύστημα Εκπαίδευσης:

το Ιδεώδες - η Αξία, η Πρόκληση και η Αναγκαιότητα

 

Μπενάκη Δήμητρα

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Υπεύθυνος: Λέανδρος Περιβολαρόπουλος

ΑΘΗΝΑ 05/2000

 

Ι Η Αξία της Παιδείας - Το Δικαίωμα στη Μόρφωση - Διαβίου Παιδεία

Η μόρφωση αποτελεί ένα αναφαίρετο δικαίωμα του ανθρώπου και είναι ένας βασικός παράγοντας, καθοριστικός και καταλυτικός για την πορεία της ζωής του και την εξελιξή του. Οδηγεί στη γνώση, η οποία δεν περιορίζεται στον επαγγελματικό τομέα μόνο, αλλά συμβάλλει στη διαμόρφωση του “ανθρώπου” (από το άνω-θρώσκω ή από το ανα-τρέπω), (Σταματάκος, 1952). Η μόρφωση και η Παιδεία σμιλεύουν τον εσωτερικό κόσμο και τη συνείδηση του ατόμου, επιτρέπουν και προωθούν την ανακάλυψη στοιχείων ειδοποιών των ατόμων μιας κοινωνίας και συντελούν στη δημιουργική έκφραση αυτών των στοιχείων. Η μόρφωση φέρνει σε επαφή και εξοικειώνει τον άνθρωπο με την πληροφορία και κατ’ επέκταση καλλιεργεί και τροφοδοτεί την επικοινωνία. Προωθεί και ενδυναμώνει τη σκέψη, την αναζήτηση, τη ζύμωση και την κυοφορία νέων προσεγγίσεων - ιδεών - αντιλήψεων που οδηγούν την κοινωνία στην πρόοδο και την ανάπτυξη όλων των μελών της. Επανατοποθετεί, ουσιαστικά και συνειδητά τον άνθρωπο μέσα στο σύνολο ως αναπόσπαστο και δημιουργικό κομμάτι του.

Η αναγνώριση της αξίας της μόρφωσης αντιπροσωπεύεται στις αναπτυγμένες κοινωνίες μέσω της θεσμοθετημένης εκπαίδευσης με τη δωρεάν Παιδεία και τη βασική υποχρεωτική μόρφωση. Έτσι όμως δεν εξαντλείται όλο το δυναμικό αυτής της έννοιας. Ο Δημόκριτος θεωρεί την εκπαίδευση σα μια διαβίου λειτουργία σε τρία επίπεδα: α) ως απόκτηση δεξιοτήτων (αναγκαίων για την προσαρμογή στις απαιτήσεις της ζωής), β) ως απόκτηση της αρετής (αναγκαίας ιδιότητας για τις αμοιβαίες σχέσεις στην κοινωνία) και γ) ως απόκτηση γνώσεων, μιας πνευματικής χαράς που αποτελεί προϋπόθεση της ευτυχίας (Voros, 1975).

Το δικαίωμα στη μόρφωση δε μπορεί να απευθύνεται μόνο στα ανήλικα μέλη ενός κοινωνικού συνόλου. Η μόρφωση πρέπει να απευθύνεται σε όλες τις κοινωνικές ομάδες, ανεξάρτητα από τις οικονομικές δυνατότητες, αλλά και σε όλες τις ηλικίες. Η έκρηξη των γνώσεων και παράλληλα των αναγκών στην οικονομία, την πολιτική, την εκπαίδευση, καθιερώνουν τη Διαβίου Παιδεία ως τη μοναδική λύση για την επιτυχή ένταξη του ατόμου στο κοινωνικό σύνολο. Η Διαβίου Παιδεία ενισχύει τους πολίτες στο να αποκτούν νέες δεξιότητες, καλλιεργεί τη διάθεση και την ικανότητά τους να αποκτούν γνώσεις, αλλά και αυτοπεποίθηση, ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα, την ανάληψη ευθυνών και το κριτικό πνεύμα.

ΙΙ Η Ανοικτή Εκπαίδευση

Η Ανοικτή Εκπαίδευση, ένας νέος θεσμός, αποτέλεσε αναγκαία διάσταση της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτισμικής ανάπτυξης. Ο εκσυγχρονισμός της οικονομίας, που συμβαδίζει με την ανάπτυξη της τεχνολογίας, την άνοδο της παραγωγικότητας και του ανταγωνισμού επιβάλλει τη διαρκή εκπαίδευση ως μέσο απόκτησης και κατάκτησης δεξιοτήτων, αναγκαίων για την προσαρμογή στις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής.

Η εφαρμογή των αρχών της ανοιχτής εκπαίδευσης και η ανάπτυξη ανοιχτού εκπαιδευτικού συστήματος στο τριτοβάθμιο επίπεδο εντάσσεται στη στρατηγική του οικονομικού και τεχνολογικού εκσυγχρονισμού της κοινωνίας, συμβάλλοντας στην προσαρμογή της εκπαίδευσης στη νέα και περισσότερο ανταγωνιστική τάξη πραγμάτων (Βεργίδης κ. ά., 1998).

Παράλληλα όμως, η Ανοικτή Εκπαίδευση δεν παύει να είναι μία φυσική ανάπτυξη -έκφραση του δικαιώματος της διαχείρισης και εκμετάλλευσης από τους πολίτες των πόρων και των αγαθών που έχει να διαμοιράσει μία κοινωνία.

Παρόλο που το ιδεώδες της Ανοικτής Εκπαίδευσης διυλίζεται μέσα από την οικονομική ιστορία και πορεία της εκάστοτε κοινότητας - κράτους, από τις ανάγκες του κεφαλαίου προς ανάπτυξη, συνεχίζει να παραμένει ουσιαστικό και αναλλοίωτο: αυξάνει τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες για τους πολίτες που εξαιρέθηκαν από τα παραδοσιακά συστήματα εκπαίδευσης (Davies, 1977), είτε για λόγους οικονομικούς - κοινωνικούς, είτε και για λόγους προσωπικής επιλογής.

Η αύξηση των ευκαιριών επιτυγχάνεται μέσα από την άρση των περιορισμών που εισάγουν τα παραδοσιακά - συμβατικά συστήματα εκπαίδευσης. Καταργείται ένας εξαιρετικά βασικός παράγοντας που αποτελεί εμπόδιο στην επιλογή της επαγγελματικής κατεύθυνσης για ένα μεγάλο αριθμό εφήβων, ο “Μινώταυρος” των εισαγωγικών εξετάσεων.

Η σπουδαιότητα αυτού του παράγοντα και ο καταλυτικός ρόλος που παίζει στην κοινωνία, είναι εύκολο να διαπιστωθεί από την παράλληλη ανάπτυξη ενός κοινωνικού συνόλου, που έχει τη δυνατότητα να προσφέρει “λύσεις” και βέβαια να εκμεταλλεύεται οικονομικά την παροχή τους: η ανάπτυξη και η επικράτηση της “παραπαιδείας” αντανακλά με αμεσότητα τον καταλυτικό και ανασταλτικό παράγοντα του εισαγωγικού συστήματος και το προσδιορίζει ως υπαρκτό κοινωνικό πρόβλημα.

Τα παραδοσιακά συστήματα εκπαίδευσης ζητούν από τον ενδιαφερόμενο να αποδείξει εκ των προτέρων και μέσα από την κάλυψη κάποιων ερωτήσεων σε ένα συγκεκριμένο και σαφέστατα προσδιορισμένο χρονικό διάστημα, ότι έχει τις γνώσεις να παρακολουθήσει έναν κύκλο σπουδών. Μέσα από μία γραπτή παρουσίαση-έκθεση θεωρείται ότι υπάρχει η δυνατότητα εκτίμησης των απαραίτητων και αναγκαίων γνώσεων - του υπόβαθρου για την παρακολούθηση και την κατανόηση των επιστημονικών κύκλων, που έχει επιλέξει ο υποψήφιος. Αυτός ο τρόπος επιλογής δεν επιφέρει πάντοτε τα ποθούμενα αποτελέσματα: μία πληθώρα φοιτητών εγκαταλείπει τις σπουδές πριν την ολοκλήρωσή τους, διότι αν και αρχικά θεωρήθηκε ότι πληρεί τις πρϋποθέσεις, στην πορεία των σπουδών ο υποψήφιος διαπιστώνει - ανακαλύπτει δυσκολίες, στις οποίες δεν μπορεί να ανταπεξέλθει.

Στην αρχή της επιστημονικής διαδρομής, η επιλογή ενός εφήβου δεν είναι απόλυτα συνειδητή. Υποκινούμενος από παράγοντες εξωγενείς, οικογενειακές ή κοινωνικές επιταγές (για το πρότυπο του πολίτη, του επαγγελματία ή του οικογενειάρχη), οδηγείται συχνά σε “επιλογές - διαδρομές” αδιάφορες γι’ αυτόν.

Ένα γεγονός που πηγάζει από την προβληματική των εξετάσεων σε εθνικό επίπεδο και στη μορφή που βρίσκονται μέχρι σήμερα, τουλάχιστον, είναι ότι πολύ συχνά οι έφηβοι που υπόκεινται σε αυτή την ψυχοφθόρα διαδικασία επιλογής, παραμένουν σε κατευθύνσεις στις οποίες βρέθηκαν τυχαία, λόγω των βαθμών που συγκέντρωσαν προκειμένου να αποφύγουν μία επανάληψη, μία συμμετοχή για μια ακόμα φορά σε αυτή την απάνθρωπη διαδικασία επιλογής.

Η παραδοσιακή εκπαίδευση έχει να παρουσιάσει ένα επιπλέον τρωτό σημείο: η μετάβαση του φοιτητή σε διαφορετικά Τμήματα Σπουδών είναι πρακτικά αδύνατη, όταν παρέλθουν κάποια χρόνια από την αποφοίτησή του από το σχολείο. Στην περίπτωση του πτυχιούχου σχολής υπάρχει η δυνατότητα των κατατακτηρίων εξετάσεων, η οποία είναι όμως αρκετά “επώδυνη” για ανθρώπους που έχουν απομακρυνθεί για αρκετό χρονικό διάστημα από τις αίθουσες διδασκαλίας και εξετάσεων.

Τέλος, μέσα από τη διαδικασία των γραπτών εξετάσεων στην αρχή των σπουδών δεν είναι δυνατό να ελεγχθούν παράγοντες, όπως η δύναμη της προσωπικής επιλογής, η ωριμότητα, το ψυχικό σθένος. Όλες αυτές οι αρετές πρόκειται να “αξιολογηθούν-μετρηθούν” μέσα από κάποιες κόλες χαρτί του έφηβου εξεταζόμενου.

΄Ένα επιπλέον σημαντικό χαρακτηριστικό της συμβατικής Εκπαίδευσης είναι ο περιορισμένος αριθμός των “επιτυχόντων”, που μπορούν να επωφεληθούν από τα αγαθά και τους πόρους του πολιτισμού. Ο μικρός αριθμός των μελών διδακτικού προσωπικού και των αιθουσών διδασκαλίας, καθώς και η περιορισμένη υλικοτεχνική υποδομή και ο εξοπλισμός δεν επιτρέπουν σε όσους το επιθυμούν να φοιτήσουν στη σχολή της επιλογής τους.

Η Ανοικτή Εκπαίδευση καταργεί αυτούς τους κανόνες επιλογής που ουσιαστικά είναι κανόνες ενός τύπου κοινωνικού αποκλεισμού, διότι ως τέτοιος είναι πιθανόν να βιώνεται σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου. Αυτή η απόρριψη μπορεί να στιγματίσει και να πλήξει δραστικά την αυτοεκτίμηση ενός εφήβου και το ανεκλήρωτο όνειρο να πάρει μεγεθυμένες διαστάσεις στη συνείδησή του.

Τα συστήματα Ανοικτής Εκπαίδευσης δομούνται και λειτουργούν ώστε να παρέχουν όσο γίνεται περισσότερες εκπαιδευτικές ευκαιρίες και να διασφαλίζουν την πρόσβαση, εφόσον είναι εφικτό, στο σύνολο των ενδιαφερομένων. Δεν υπάρχει η προϋπόθεση της επιτυχίας σε εισαγωγικές εξετάσεις και σε πολλές περιπτώσεις τα τυπικά προσόντα που απαιτούνται δεν είναι δεσμευτικά.

Μεθοδολογία που αναπτύσσεται στα πλαίσια της Ανοικτής Εκπαίδευσης αποτελεί η εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, όταν δηλαδή οι εκπαιδευτικές διαδικασίες δεν απαιτούν τη φυσική παρουσία του εκπαιδευόμενου. Η οργάνωση και η επιλογή του χρόνου μελέτης αποτελεί προσωπική υπόθεση του κάθε ατόμου και αυτό παρέχει τη δυνατότητα να μπορεί να καλύψει πιθανά κενά ενός υπόβαθρου, που η επιστημονική προσέγγιση και ανάλυση τα θεωρεί δεδομένα. Επίσης, ο φοιτητής έχει τη δυνατότητα να προσαρμόσει τα φοιτητικά του καθήκοντά στις υποχρεώσεις, που έχει ήδη αναλάβει στη διάρκεια του βίου του. Αυτή η ιδιαιτερότητα επιτρέπει στην Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση να απευθύνεται σε ένα ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, περισσότερο ανομοιογενές (γνωστική προέλευση, ηλικία) από ότι ένα συμβατικό σύστημα οργάνωσης σπουδών.

Η Ανοικτή Εκπαίδευση στηρίζεται στην ωριμότητα και στην αναγνώριση του φοιτητή ως υπεύθυνη αυτεξούσια κοινωνική οντότητα. Αυτή η θέση γίνεται σαφής καθώς ανάγεται σε αποκλειστικά προσωπική υπόθεση του φοιτητή η πορεία, το χρονοδιάγραμμα και η οργάνωση της μόρφωσής του (με προτάσεις και υποδείξεις από τους υπεύθυνους). Επίσης, του παρέχεται η δυνατότητα να διαμορφώσει ο ίδιος τη μορφωτική φυσιογνωμία που του ταιριάζει - τον αντιπροσωπεύει (Βεργίδης κ.ά., 1998) και ανταποκρίνεται στα διαμορφώνονται από τις απαιτήσεις του εργασιακού χώρου. Μέσα από τις ευκαιρίες της Ανοικτής Εκπαίδευσης ο πολίτητς έχει την ευκαιρία να επιτύχει περισσότερες δυνατότητες επιλογής, καλύτερες συνθήκες εργασίας και οικονομικές αποδοχές, πιθανόν περισσότερο ελεύθερο χρόνο και μια αναβαθμισμένη ποιότητα ζωής. Η ποιότητα ζωής επιτυγχάνεται και όταν η αίτηση για περαιτέρω μόρφωση δεν προκύπτει ως επαγγελματική επιταγή, αλλά πηγάζει από προσωπικές αναζητήσεις του ατόμου. Του δίνεται η δυνατότητα να ανακαλύψει δρόμους, προσεγγίσεις, απαντήσεις ή και περαιτέρω ερωτήματα και να κάνει μία κάθετη, όσο και οριζόντια μελέτη θεμάτων - αξιών που τον απασχολούν και τον ενδιαφέρουν.

Στην Ανοικτή Εκπαίδευση η ύπαρξη και η οργάνωση σε μικρούς κύκλους σπουδών, παρέχει τη δυνατότητα της δοκιμής και διερεύνησης του πνευματικού τοπίου που του παρέχεται και έχει το πλεονέκτημα της ελεύθερης και συνειδητής επιλογής και διαμόρφωσης του γνωστικού περιβάλλοντος που θέλει να προσεγγίσει.

Η ιδιαιτερότητα της Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης παρέχει ένα επιπλέον πλεονέκτημα, καθώς λόγω της ιδιότητας - ευελιξίας της προσφέρει ένα ζωτικό δίαυλο επικοινωνίας με τους ομογενείς του εξωτερικού. Η Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση τροφοδοτεί και εξασφαλίζει ζωντανούς δεσμούς με αυτό το απομακρυσμένο, αλλά όχι πλέον απομονωμένο ανθρώπινο δυναμικό, σημαντικής αξίας για κάθε κράτος.

Οι διαφορές της Ανοικτής Εκπαίδευσης σε σύγκριση με τα συμβατικά συστήματα εκπαίδευσης επεκτείνονται και στην πρακτική αυτού του εναλλακτικού τρόπου μάθησης - γνωσιακής προσέγγισης της γνώσης. Η διαφοροποίηση ανακύπτει ως αναγκαιότητα και ως φυσική συνέπεια των ειδοποιών χαρακτηριστικών αυτού του τύπου μάθησης και προσφοράς - παροχής - κατάκτησης της γνώσης.

Οι διαφορές στην οργάνωση ενός συμβατικού συστήματος παροχής γνώσης και ενός ανοικτού και εξ αποστάσεως συστήματος εκπαίδευσης εντοπίζονται σε πολλά πεδία:

 

 

 

 

 

ΙΙΙ Η Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στον Κλάδο των Θετικών

Επιστημών

Στο χώρο των Θετικών Επιστημών μία σειρά από λόγους και ιδιαιτερότητες καθιστούν την Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση εξαιρετικής σημασίας:

Στο επίπεδο της Προπτυχιακής Εκπαίδευσης η οργάνωση σε Θεματικές Ενότητες ευρύτερες από τα μαθήματα του συμβατικού συστήματος εκπαίδευσης (Κλασσική Φυσική, Σύγχρονη Φυσική, Αστροφυσική, Στατιστική Φυσική, Μαθηματικές Μέθοδοι για Φυσικούς) παρουσιάζει ενδιαφέρον, διότι πιθανόν να δίνεται η δυνατότητα εκτενέστερης ενασχόλησης και κατά συνέπεια εμβάθυνσης του φοιτητή στο συγκεκριμένο αντικείμενο.

Πέρα από τα θετικά στοιχεία τα οποία υπάρχουν γενικά, στον Τομέα της Φυσικής (όπως και άλλων, Χημείας, Βιολογίας, Φαρμακευτικής) ανακύπτουν προβλήματα των εργαστηρίων: σε ένα συμβατικό σύστημα σπουδών τα μαθήματα, στο επίπεδο της θεωρητικής κατάρτισης και των πειραματικών διεργασιών, ακολουθούν μία παράλληλη πορεία και ανάπτυξη. Στην Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση ανακύπτει το πρόβλημα των εργαστηρίων, τα οποία δε θα είναι δυνατό να συμβαδίζουν με τη θεωρία, όταν απαιτούν τη φυσική παρουσία του σπουδαστή. Στην περίπτωση που γίνονται υπό τη μορφή παρακολουθήσεων από το διαδίκτυο, η εργαστηριακή κατάρτιση - επάνδρωση πιθανότατα να είναι πιο προηγμένη αυτής των παραδοσιακών εργαστηριακών χώρων που περιορίζονται στο συγκεκριμένο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση υπάρχουν πολύ περισσότερες δυνατότητες επιλογής του κατάλληλα επανδρωμένου χώρου διεξαγωγής της παρουσίασης. Όσο τελέσφορη και να είναι η παρουσίαση και διεκπεραίωση μιας πειραματικής διαδικασίας (οργάνωση, παρουσίαση), ο φοιτητής στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στερείται την εμπειρία της φυσικής παρουσίας και της ενεργού και άμεσης συμμετοχής στον πειραματισμό ή τη μέτρηση. Ο σπουδαστής δεν θα μπορεί ποτέ να συλλάβει ποια προβλήματα πιθανόν να προκύψουν ή ο ίδιος προσωπικά να αντιμετωπίσει, ακόμα κι αν ενδεχόμενες δυσκολίες αναφέρονται ή παρουσιάζονται από τους διδάσκοντες. Επίσης, ο φοιτητής στερείται της διαδικασίας της “μαιευτικής ζύμωσης” και της αλληλεπίδρασης με τους συναδέλφους του, είτε αυτοί είναι ανάλογου ή και διαφορετικού υπόβαθρου. Αυτή η κατά μόνας ενασχόληση με το αντικείμενο και η απουσία γόνιμης ανταλλαγής απόψεων δεν ευνοεί την κριτική προσέγγιση του αντικειμένου μελέτης.

Επίσης, στις Θετικές Επιστήμες το περιεχόμενο των γνώσεων είναι τέτοιο που η επαφή με το διδάσκοντα απαιτείται να είναι πιο συχνή και πιθανότατα η τηλεφωνική ή μέσω ηλελτρονικού ταχυδρομίου επαφή να είναι ένας σημαντικός ανασταλτικός παράγοντας και μην είναι και τόσο αποτελεσματική. Σε μία αίθουσα διδασκαλίας ο σπουδαστής έχει πολύ περισσότερες ευκαιρίες να βρεί και να προσεγγίσει συναδέλφους του με αντίστοιχα προβλήματα και δυσκολίες. Επίσης, η συχνή φυσική παρουσία του διδάσκοντα διευκολύνει την επαφή και επικοινωνία μαζί του. Η απογοήτευση και παραίτηση ενός σπουδαστή της Ανοικτής και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης είναι πολύ πιο εύκολο να παρατηρηθεί στον κλάδο των Θετικών Επιστημών από ότι στις Θεωρητικές Σπουδές.

Στην περίπτωση των Μεταπτυχιακών Σπουδών στα συμβατικά συστήματα εκπαίδευσης η κατάσταση είναι καλύτερη, καθώς λαμβάνεται υπόψη ότι ο επίδοξος φοιτητής σε ένα αρκετά υψηλό ποσοστό είναι και εργαζόμενος. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την οργάνωση των μαθημάτων και των εργαστηρίων σε συνεργασία με τους διδάσκοντες, όποτε αυτό είναι εφικτό (είτε λόγω της προσωπικότητας του διδάσκοντα, είτε λόγω ασύμβατων προγραμμάτων των εκπαιδευομένων).

Οι Θετικές Επιστήμες χαρακτηρίζονται από τη συνεχή και αλματώδη εξέλιξη στους περισσότερους τομείς έρευνας. Οι αναγκαιότητες τόσο στην αγορά όσο και στην επιστημονική κοινότητα απαιτούν τη διαρκή ενημέρωση, επαφή και πολύ συχνά εκπαίδευση σε νέες τεχνικές και συστήματα. Σεμιναριακές Παρακολουθήσεις που μπορούν να οργανώνονται στα πλαίσια της Ανοικτής Εκπαίδευσης σε σύντομους και αυτελείς κύκλους αποτελούν σημαντικό εργαλείο ενός εργαζόμενου ή ακόμα και ενός ερευνητή. Επίσης, η χρήση του Διαδικτύου, είτε για επιδείξεις οργανολογίας, σε συνδιασμό με Ομαδικές Συμβουλευτικές Συναντήσεις μπορούν να αποβούν εξαιρετικά σημαντικές και λειτουργικές σε επίπεδο Μεταπτυχιακών Σπουδών και Μεταπτυχιακής Εξειδίκευσης.

Η Φυσική και η Βιολογία είναι δύο επιστήμες που συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον ενός μεγάλου και συνεχώς αυξανόμενου ποσοστού ατόμων, τα οποία δεν έχουν το κατάλληλο υπόβαθρο για να παρακολουθήσουν κάποια συμβατική διδασκαλία που θα απευθύνεται σε ανθρώπους που στοχεύουν στην απόκτηση κάποιου σχετικού τίτλου σπουδών. Το ποσοστό αυτών των ατόμων είναι δυνατό να εκτιμηθεί από την υψηλή κυκλοφορία που παρουσιάζουν σχετικά εκλαϊκευμένα συγγράμματα, καθώς και από την ύπαρξη εκδοτικών οίκων, που αυξάνονται με την πάροδο του χρόνου, οι οποίοι ασχολούνται κατ’ αποκλειστικότητα με την έκδοση επιστημονικών βιβλίων, κατά κύριο λόγο Φυσικής και Βιολογίας, που απευθύνονται στο ευρύ κοινό. Η οργάνωση αυτοτελών και ανεξάρτητων κύκλων σπουδών που να απευθύνονται σε άτομα με γενική παιδεία, που ενδιαφέρονται όμως να προσεγγίσουν εξειδικευμένους τομείς της επιστήμης, είναι επίκαιρη και θα είχε πολύ μεγάλη ανταπόκριση.

Τέλος, τα τελευταία χρόνια στο χώρο της εκπαίδευσης, κατά κύριο λόγο της δευτεροβάθμιας, δίνεται πολύ μεγάλη έμφαση στην Παιδαγωγική. Πολύ συχνά εκπαιδευτικοί που προέρχονται από τις Θετικές Επιστήμες, αλλά και απόφοιτοι του συγκεκριμένου κλάδου που ενδιαφέρονται να ασχοληθούν με την εκπαίδευση - παιδαγωγική, στερούνται κάθε επαφής με τις εκπαιδευτικές διαδικασίες και πολύ περισσότερο με τις εξελίξεις και τα διαφορετικά κύματα και νοοτροπίες που βρίσκονται σε μία διαρκή πορεία διαμόρφωσης.

Η Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση επιτρέπει και δίνει τη δυνατότητα να μελετήσουν θέματα εκπαίδευσης χωρίς να απομακρυνθούν ή να αποσυρθούν από τον επιστημονικό κύκλο ή από την εργασία τους, είτε ερευνητική, είτε εκπαιδευτική.

Για έναν άνθρωπο Διαβίου Παιδεία θα πρέπει να αποτελεί αξία και επιλογή στη ζωή του. Η Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση έχει να παίξει ένα εξαιρετικά κρίσιμο, καταλυτικό και λειτουργικό ρόλο σε αυτή την κατεύθυνση. Η μόρφωση δεν είναι δυνατό να θεωρείται ποτέ ολοκληρωμένη, δεν αποτελεί μία στατική κατάσταση, αλλά μία δυναμική, συνεχώς σε ανάπτυξη και εξέλιξη. Ένας άνθρωπος σύγχρονος, ενταγμένος στην παραγωγική διαδικασία, οφείλει και δικαιούται να παρακολουθεί τις εξελίξεις, να προσαρμόζεται στις μεταβολές, να αξιοποιεί και να είναι σε θέση να εκμεταλλεύεται τα νέα - σύγχρονα δεδομένα.

 

 

 

Βιβλιογραφία

Davies, C., In “Open Learning Systems for Mature Students”, Council for Educational Technology, Dorset, 1977

Voros, F.K., In “Democritus’ Educational Thought”, Paedagogica Historica XV, 2, 1975

Βεργίδης, Δ., Λιοναράκης, Α., Λυκουργιώτης, Α., Μακράκης, Β. και Ματραλής, Χ., “Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Θεσμοί και Λειτουργίες”, Τόμος Α, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα 1998

Σταματάκος, Ι., “Λεξικόν Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσης”, Εκδ. Οργ. “Ο Φοίνιξ” Ε.Π.Ε., 1952